Vad vill jag?
Anonym (ME) skrev 2025-10-13 07:57:27 följande:
Tomheten utan honom gör så ont. Jag dras till honom. Har aldrig känt så här för någon. Jag älskar honom så mycket och han är så fin på många sätt och kärleksfull. Han vill bara ha mig i en liten ask och inte att jag ska lämna den asken, och det gör oxå ont.
Svartsjuka är inte kärlek.
Att begränsa sin partner så pass är inte kärlek.
Att isolera sin partner är inte kärlek.
Han älskar inte dig i handling. Han säger att han älskar dig (kanske) men han visar absolut ingenting i handling.
Du har kvar din egen lägenhet, flytta hem. Blockera honom överallt. Har han nycklar till dig, byt lås. Du har absolut inte förbrukat dina vänner och familj bara för att du försökt lämna honom tidigare och gått tillbaka.
Du lever i en relation med psykisk misshandel. Du kväver dig själv för att slippa bråk. Han kommer aldrig att ändra sig. Kortare stunder kanske, men han trivs med situationen, du är ju kvar, så varför skulle han ändra något. Självklart lägger han över det hela på dig, att det är han som är "hunden", han som hela tiden "ger med sig".
Lämna, kontakta psykolog, gärna inriktad mot våld i relation. Det finns stöd att få men man måste våga ta emot det. Det är svinjobbigt, jag vet av egen erfarenhet, att plocka isär en relation och se hur allt hänger ihop, alla små manipulationer, hur allt vrids och vänds till man känner sig galen. Att inse att det enda man har att se fram emot om man fortsätter är små glimtar av hur "det skulle kunna vara om bara....." Att inse att det är längre och längre mellan glimtarna, att man mer och mer börjar känna sig död inombords.
Du är värd så mycket mer än detta. Du är värd en relation där du även får känna dig fri.