Nu vill högern uppfostra oss
Högern pekar finger åt vår demonstrationsfrihet och vill inskränka vår yttrandefrihet. Vad tycker vi egentligen om detta?
Högern pekar finger åt vår demonstrationsfrihet och vill inskränka vår yttrandefrihet. Vad tycker vi egentligen om detta?
Nu togs detta med demonstrationsfriheten faktiskt upp och både L och KD ansåg att man skulle se över hur den kan "förändras", säkert i avsikt att regering och riksdagsledamöterna ska slippa se dem utanför riksdagshuset.
Om man upprörs av vilken halsduk man har på sig och att man befinner sig utanför riksdagshuset och samtidigt uttrycker sitt missnöje över hur palestinierna behandlas, så verkar det onekligen som om man vill begränsa yttrandefriheten.
För lite mer än 100 år sedan trängde sig en hop kvinnor in i riksdagen och krävde rösträtt. Detta verkar Liberalerna ha glömt
Jag är inte så säker på att förbjuda symboler är rätt väg att gå. Demokrati är svårt och många gånger motsägelsefullt. Men det finns några saker i den som vi inte kan rucka på och det är våra fri och rättigheter.
Majoriteten av oss är inte extremister men även dessa har rätt att uttrycka sin åsikt. Vi är ett majoritetssamhälle där majoritetens åsikter alltid vinner så varför är vi så rädda för en minoritet extremister.
Så länge vi sätter demokratin i högsätet har inte en minoritet extremister en chans att påverka vårt samhälle, men så fort vi börjar inskränka deras fri och rättigheter så inskränker vi allas fri och rättigheter.
Hur ser vi på regnbågsflaggan, egentligen?, det finns de som vill förbjuda den. Det finns säkert de som upprörs av S-flaggor och V-flaggor vid 1:a maj, ska de förbjudas ? Jude stjärnan upprör en del, ska den förbjudas?
Ja, det skulle bli en säker källa till konflikter i vårt samhälle om vi skulle börja förbjuda symboler för våra åsikter.
Att Hamas terror stämplats innebär inte att hela Palestinska folket terror stämplats. De som sympatiserar med det palestinska folket gör ofta detta genom att bära palestinasjal. Detta är gjorts sedan lång tid, kommer ihåg det från min ungdom. Inga av dessa "sjalbärare" sympatiserar med Hamas eller terroristorganisationer. De vill visa sympati med det Palestinska folket.
Vill bara tillägga att jag aldrig ägt eller haft på mig en palestinasjal. Likväl sympatiserar jag med det Palestinska folket och deras kamp för en egen stat.
Demokrati betyder folkstyre eller folkmakt ? att den politiska makten ytterst utgår från folket. Det innebär att medborgarna har rätt att påverka hur landet styrs, oftast genom fria och regelbundna val, men också genom yttrandefrihet, föreningsfrihet och andra grundläggande rättigheter.
Du har nog inte levt lika länge som jag och har nog inte upplevt Palestina demonstrationerna på 70-talet. Det var lång innan Hamas ens existerade. Det var samma sjalar då som nu och budskapet var detsamma då som nu. Man stödde Palestinas folk och deras krav på en egen stat.
Vad tycker du om symboler för Hamas, är det ok att vifta med?
Eller vad sägs om en organisation som främjar pedofili? Ska de också få demonstrera och värva medlemmar? Hålla tal på Sergels Torg och bjudas in till TVdebatter? Vet inte om de hade någon symbol, men om vi tänker oss en lila snopp som symbol, skulle de vara välkomna att vifta med den symbolen överallt tex utanför skolor och yttrandefriheten skulle tillåta att de propagerar för sina idéer? Sann demokrati!
https://en.wikipedia.org/wiki/Vereniging_Martijn
https://en.wikipedia.org/wiki/Party_for_Neighbourly_Love,_Freedom_and_Diversity

.