Embla twopointoh skrev 2025-10-13 14:18:00 följande:
Jag tycker detta är en fultolkning. Det jag har hört/sett, är förslag som skärper lagstiftningen kring demonstranter som uppträder aggressivt eller hotfullt, så att folk, både politiker och andra, ska kunna känna sig trygga. Det handlar alltså inte alls om att politikerna vill "slippa se" demonstranterna, utan om att de blivit hotade och förföljda av demonstranter när de gått till och från sin arbetsplats (riksdagen i detta fall).
Jag tycker att det är uppenbart att det finns ett problem med aggressiva/hotfulla demonstranter. De missbrukar sin yttrande- och demonstrationsfrihet till att hota och skrämma.
Säga vad man tycker och demonstrera ska man få göra, provocera ska man också få göra, men börjar man uppträda hotfullt har man gått över gränsen och sådant beteende ska inte rymmas inom yttrandefriheten.
Inte bara det, tänk också på det som höll på att hända Annie Lööf på Almedalen för några år sedan. Det finns goda grunder för politikerna att markera mot hatet och aggressionerna som finns mot dem. Vi har dessutom haft 2 ministermord i Sverige (Palme och Anna Lindh).