• Anonym (Dollan)

Måste bryta helt med min vän och det är dubbla känslor

Lång historia kort korta drag...

En av mina bästa vänner äter upp mig fullständigt. Hon ältar sänder mitt huvud om killar hon fått en crush på. Hon blir upp över öronen förälskad efter ett ons och viger gela sin vardag och varenda tanke åt detta. 

Jag har försökt byta ämne sååå många gånger men hon är snart där igen och babblar på om nån kille. Hon är 37 år och har flera yngre killar på snap och hon tror att alla som svarar henne är kära i henne. Sen rasar hon om hon blir nobbad. 

Hon ligger bokstavligt talat i fosterställning och gråter om en kille inte hört av sig under helgen. 

Vi bor i en ganska liten stad och hon har rivit runt rejält och har fått ett ryckte som kar tokig. Många killar blockar henne för att hon knte slutar höra av sig på fyllan. 

Nu sist satt hon uppe och vänta till 04.00 på att en kille skulle göra av sig för ett ligg. Allt detta är det enda som intresserar henne och nu efter 2 år har jag gett upp helt o hållet. Hon har tappat många vänner och de har brutit helt med henne. Nu har hon bara mig och ett par till kvar. N
    Jag har varit tydlig med att jag inte orkar. Ändå hamnar hon konstant i detta galna ältande igen och igen. Hela hennes liv handlar om killar och utseende. Jag ser inget annat än att bara bryta med henne faktiskt. När jag säger vad hon tycker blir hon irriterad. 

Vill igentligem bara bolla lite om någon varit i samma situation ? 

• Svar på tråden Måste bryta helt med min vän och det är dubbla känslor
  • Anonym (Dollan)
    Anonym (Falabella) skrev 2025-10-13 20:11:42 följande:
    Du kan inte föreslå en paus på ett år då? Så får hon tid att hitta sig själv, eller en karl om det får henne att sluta älta. Risken finns klart att hon blir evighetskränkt av frågan men du överväger ju ändå att säga farväl helt så...
    Ja jag vet inte hur hon skulle ta det. Grejen är den också att en av hennes barndomsvänner bröt med henne nu för någon vecka sedan och hon hade sagt allt det som jag tänker. Istället för att bryta valde jag att fortsätta försöka minska på kontakten mer än jag försökt innan. Men hela jag blir i nuläget helt matt och får ångest bara hon skriver eller ringer. 
    Efter ett samtal med henne numer är jag helt slut och gråtfärdig. Jag inbillar mig de gånger kan svarar att vi kan prata om annat än hennes killar, men hon för det på tal.och min energi stendör och jag får ångest och resten av dagen är jag helt slut. Så nu har jag bestämt mig för att måste vara över. Jag vet att jag får skylla mig själv som inte satt stopp tidigare men av någon anledning har jag valt att tro att jag kan ändra relationen. 
  • Anonym (Fri)
    Anonym (Dollan) skrev 2025-10-13 16:22:27 följande:
    Måste bryta helt med min vän och det är dubbla känslor

Lång historia kort korta drag...

En av mina bästa vänner äter upp mig fullständigt. Hon ältar sänder mitt huvud om killar hon fått en crush på. Hon blir upp över öronen förälskad efter ett ons och viger gela sin vardag och varenda tanke åt detta. 

Jag har försökt byta ämne sååå många gånger men hon är snart där igen och babblar på om nån kille. Hon är 37 år och har flera yngre killar på snap och hon tror att alla som svarar henne är kära i henne. Sen rasar hon om hon blir nobbad. 

Hon ligger bokstavligt talat i fosterställning och gråter om en kille inte hört av sig under helgen. 

Vi bor i en ganska liten stad och hon har rivit runt rejält och har fått ett ryckte som kar tokig. Många killar blockar henne för att hon knte slutar höra av sig på fyllan. 

Nu sist satt hon uppe och vänta till 04.00 på att en kille skulle göra av sig för ett ligg. Allt detta är det enda som intresserar henne och nu efter 2 år har jag gett upp helt o hållet. Hon har tappat många vänner och de har brutit helt med henne. Nu har hon bara mig och ett par till kvar. N
    Jag har varit tydlig med att jag inte orkar. Ändå hamnar hon konstant i detta galna ältande igen och igen. Hela hennes liv handlar om killar och utseende. Jag ser inget annat än att bara bryta med henne faktiskt. När jag säger vad hon tycker blir hon irriterad. 

Vill igentligem bara bolla lite om någon varit i samma situation ? 

En vänskap behöver vara ett utbyte och du får inte ut något av era samtal. Det är nog dags att bryta vänskapen eftersom hon bara fortsätter på samma sätt. 

Troligen skulle hon behöva gå i terapi för att kunna bryta sina egna ohälsosamma mönster.
  • molly50
    Anonym (G) skrev 2025-10-13 17:56:09 följande:

Man får hoppas ni är felfria i tråden som bryter med anhöriga för de har brister. En sann vän gör inte så. Då var inte vänskapen så djup till att börja med. 

Nu handlar det här inte om anhöriga då det är en släkting. Det här handlar om en vän.
    Men oavsett så ska man må bra i en relation oavsett vad för relation det är.
    Och TS gör inte det.
    En riktig vän måste kunna vara ärlig och säga som det är,likaväl som man ska kunna lyssna på en vän som inte mår bra.
    TS vän verkar inte kunna någotdera. Och det är väl inte en bra vänskap om allt bara sker på den enes villkor.
    Är det en äkta vänskap så ska man inte behöva slå knut på sig själv för att orka stanna kvar.
  • Anonym (Falabella)
    Anonym (Dollan) skrev 2025-10-13 20:48:29 följande:
    Ja jag vet inte hur hon skulle ta det. Grejen är den också att en av hennes barndomsvänner bröt med henne nu för någon vecka sedan och hon hade sagt allt det som jag tänker. Istället för att bryta valde jag att fortsätta försöka minska på kontakten mer än jag försökt innan. Men hela jag blir i nuläget helt matt och får ångest bara hon skriver eller ringer. 
    Efter ett samtal med henne numer är jag helt slut och gråtfärdig. Jag inbillar mig de gånger kan svarar att vi kan prata om annat än hennes killar, men hon för det på tal.och min energi stendör och jag får ångest och resten av dagen är jag helt slut. Så nu har jag bestämt mig för att måste vara över. Jag vet att jag får skylla mig själv som inte satt stopp tidigare men av någon anledning har jag valt att tro att jag kan ändra relationen. 
    Men oj...hon behöver uppenbarligen få ett proffs att lasta av det där hos, så att hon inte tar slut på alla sina relationer. Jag hoppas någon har sagt det till henne också.
  • Anonym (Hm)

Du säger att du försöker styra bort ämnet. Men har du försökt att vara ärlig? Jag ältade mycket i en situation en lång period i mitt liv,  många år. Min bästa vän var till slut ärlig och sa att hon inte orkade höra mer. Det sved lite först, men jag fattade sen att det blivit för mycket. Jag slutade prata med henne om det och vi har vår 20 åriga vänskap kvar. 

• Anonym (Dollan)
    Anonym (Hm) skrev 2025-10-14 07:46:02 följande:

Du säger att du försöker styra bort ämnet. Men har du försökt att vara ärlig? Jag ältade mycket i en situation en lång period i mitt liv,  många år. Min bästa vän var till slut ärlig och sa att hon inte orkade höra mer. Det sved lite först, men jag fattade sen att det blivit för mycket. Jag slutade prata med henne om det och vi har vår 20 åriga vänskap kvar. 

Ja jag har sagt ifrån och jag har bett henne gå till psykolog för att jag inte orkade höra allt själv. 

Vid flertalet tillfällen har jag känt en obeskrivlig känsla när hon babblar om killar, eftersom det är hela hennes värld. Jag har vid dessa tillfällen hört mig själv säga ifrån ganska ordentligt. Det har bara kommit utan min kontroll. Så ja jag har varit väldigt tydlig. Dock går det nån dag sen är det igång igen. Hon är helt besatt av ämnet. 

Jag har nu under den tiden jag inte svarat fått lite lite distans och det är helt obegripligt hur hon styr hela sin vardag och allt allt handlar om bekräftelse. 

Sist jag sa ifrån var för ett par dagar sedan när hon sa att en kille (20 åring) skickat en selfie till henne och hon sa att han är nog kär i mig. Jag sa då klart och tydligt att nej det är han inte, han skickar selfies till sin mammas kompisar också (vet jag att han gör så jag umgås med en av dessa) och nu får du sluta hålla på och tjata för mitt huvud kommer explodera väldigt snart. 

Jag dejtar en kille nu. Vi har setts i ett år. Vi ses varannan vecka när jag är barnfri. Jag vill liksom få vara i den sinnesstämningen nu. Njuta av att jag har honom och han får mig att må bra. Men sist han va hos mig skicka hon 12 meddelanden och ringde 2 gånger. 
    Hon ringer kl 08 på morgonen när hon kommit hem från ett ligg och vill älta om det (fortfarande full). 

Hon visste att han va hos mig men hon har noll respekt. Jag sa då ifrån ganska argt också men hon kommer inte göra annorlunda nästa gång. 
  • Anonym (L)

Så säg upp vänskapen då, om det är vad du vill? Förstår inte vad det är vi ska diskutera då du ändå verkar ha bestämt dig.

• Anonym (Dollan)
    Anonym (L) skrev 2025-10-14 10:50:40 följande:

Så säg upp vänskapen då, om det är vad du vill? Förstår inte vad det är vi ska diskutera då du ändå verkar ha bestämt dig.

Nu har jag skrivit det tydligt i min trådstart att jag vill ha andras upplevelser i ämnet. 

Så att diskutera huruvida jag ska bryta eller inte är alltså inte syftet med tråden, det beslutet kommer jag fatta själv. 

Du behöver inte delta i en diskution oavsett, om du inte vill. 
  • Teresse7
    Anonym (L) skrev 2025-10-14 10:50:40 följande:

Läs ts rubrik. Förstår inte vissas otrevliga uppsåt här på FL. 
  • Anonym (Hur tänker du?)
    Anonym (X) skrev 2025-10-13 16:44:57 följande:

bor i en hyresrätt och har en katt.  inga barn.

Din beskrivning av din  vän som är singel  - mäste man vara singel för att bo i hyresrätt, ha katt och inga barn?
Svar på tråden Måste bryta helt med min vän och det är dubbla känslor