Inlägg från: Anonym (Juni) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Juni)

Du som klagar på dagens unga, var du så mycket bättre själv i den åldern?

Jag är glad att så många unga idag är mer accepterande mot sånt som inte var fullt accepterat när jag var ung, t ex HBTQ, funktionsnedsättningar, psykisk ohälsa, att barn har rätt till sin kropp bl a.

Men skärmberoendet går inte att jämföra. Mobiltelefoner, datorer och internet var en lyx när jag var ung och vi fick nästan bara vara uppkopplade efter 18:00, och aldrig mer än en timme. Tv-spel och dataspel hade vi, men det var inte ofta man spenderade många timmar på dem, kanske just för att man inte kunde vara uppkopplad och spela med andra människor. Sen finns de ju de från min generation som är minst lika beroende av sina smartphones och datorer, då är det ju inte konstigt om barnen tar efter.

Att färre tonåringar idag sätter värde i att supa och röka är en bra utveckling. Däremot tror jag att många överdrev i undersökningar "på min tid". När vi skulle fylla i enkäter som tonåringar om våra alkohol- och tobaksvanor brukade alltid någon som verkligen inte söp eller rökte fylla i "varje helg" på alkohol och "varje dag" på rökning, bara för att vara rolig eller för att spela cool.

En sak jag däremot tycker är hemskt är hur mycket värre mobbning och trakasserier på nätet blivit nu när man hur lätt som helst kan filma vem som helst och ladda upp. Det berättade min systerdotter som går på högstadiet om, att man är livrädd för att göra bort sig, klä sig konstigt, ha "fel" smink, eller bara råka gå förbi när någon spelar in en film.

Många ungdomar idag är väldigt respektfulla men ibland häpnar jag när jag hör och ser hur ungdomar beter sig.

• Anonym (Juni)
    Anonym (Kri) skrev 2025-10-13 20:42:28 följande:

Med risk för att låta snobbig här så - ja. Jag vill hävda att jag tog bättre hand om mig, både i jämförelse med andra ungdomar från min egen tid och i nuläget. 

Då jag var ungdom, under 90-talet, handlade det mycket om att supa och vara "galen", "släppa loss" för att anse se vara modern och jag är glad idag att jag inte följde med i detta destruktiva spår. 

Vet inte om ungdomar idag super lika mycket som förr men anser ändå att många av dem är självcentrerade, kyliga, sexfixerade, porrskadade (männen i synnerhet) och visar ganska lite hänsyn överlag till sin omgivning. Sån har jag aldrig varit. 

Jag håller med om porrskadade och det är tragiskt att porrtittandet blivit så normaliserat och dessutom i så unga åldrar. När jag var ung (90-00-tal) var det inte alls rumsrent att prata porr och den som hade porrblaskor eller p-rullar hemma ansågs vara knepig och pervers. Numera ses man väl snarare som pryd och udda om man inte gillar porr... Och det är verkligen inte en bra utveckling, det känns inte hoppfullt för barn som växer upp framför en skärm och har tillgång till miljarders sorters porr.

Att många är egocentriska och hänsynslösa kan nog tyvärr också vara ett resultat av att ha vuxit upp med ipaden som barnvakt. Man lär sig inte empati eller hur vänskapsrelationer fungerar om majorititen av ens sociala interaktioner sker över nätet, eller om ens viktigaste "relationer" är parasociala relationer med youtubers eller influencers.
Svar på tråden Du som klagar på dagens unga, var du så mycket bättre själv i den åldern?