Inlägg från: Anonym (Kri) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kri)

Du som klagar på dagens unga, var du så mycket bättre själv i den åldern?

Med risk för att låta snobbig här så - ja. Jag vill hävda att jag tog bättre hand om mig, både i jämförelse med andra ungdomar från min egen tid och i nuläget. 

Då jag var ungdom, under 90-talet, handlade det mycket om att supa och vara "galen", "släppa loss" för att anse se vara modern och jag är glad idag att jag inte följde med i detta destruktiva spår. 

Vet inte om ungdomar idag super lika mycket som förr men anser ändå att många av dem är självcentrerade, kyliga, sexfixerade, porrskadade (männen i synnerhet) och visar ganska lite hänsyn överlag till sin omgivning. Sån har jag aldrig varit. 

• Anonym (Kri)
    Anonym (Juni) skrev 2025-10-13 23:13:08 följande:
    Jag håller med om porrskadade och det är tragiskt att porrtittandet blivit så normaliserat och dessutom i så unga åldrar. När jag var ung (90-00-tal) var det inte alls rumsrent att prata porr och den som hade porrblaskor eller p-rullar hemma ansågs vara knepig och pervers. Numera ses man väl snarare som pryd och udda om man inte gillar porr... Och det är verkligen inte en bra utveckling, det känns inte hoppfullt för barn som växer upp framför en skärm och har tillgång till miljarders sorters porr.

Att många är egocentriska och hänsynslösa kan nog tyvärr också vara ett resultat av att ha vuxit upp med ipaden som barnvakt. Man lär sig inte empati eller hur vänskapsrelationer fungerar om majorititen av ens sociala interaktioner sker över nätet, eller om ens viktigaste "relationer" är parasociala relationer med youtubers eller influencers.
    Håller med om allt du säger. Och dagens influencers utgör ju inte några vidare förebilder för de unga heller. Ytliga, obildade, fejkade, materialistiska, fåfänga egocentriker som mest verkar bry sig om att posta och sprida plastiga selfies. Noll substans i deras innehåll många gånger. 
  • Anonym (Kri)
    Anonym (Kitty) skrev 2025-10-14 06:44:13 följande:

Det vill säga precis som Veckorevyn - tidningen som på min tid gav bantningstips till mellanstadiebarn. Nästan alla flickor läste den. 

Men precis som Kamratposten fanns då som alternativ finns det idag många kloka och fina influencers som sprider kunskap om psykisk ohälsa, uppmuntrar till kreativitet mm. 

Veckorevyn var mer en tidning för vuxna och lite äldre ungdomar medan KP är menad för barn och ungdomar. 

Ja, det finns bra influencers också men det är inte de som gapar högst tyvärr. 

Svar på tråden Du som klagar på dagens unga, var du så mycket bättre själv i den åldern?