Inlägg från: Anonym (sköldmö) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sköldmö)

Du som klagar på dagens unga, var du så mycket bättre själv i den åldern?

Vissa saker har blivit bättre, andra sämre. Mindre festande idag, mindre rökning, större tolerans för hbtq och att man kan vara olika, bättre kunskap om jämställdhet och att sex utan samtycke faktiskt är våldtäkt. (När jag var tonåring på 90-talet, krävdes våld eller hot för att det skulle räknas som våldtäkt, och många tyckte att redlösa tjejer fick skylla sig själva.)

Jag var inte en särskilt vild tonåring, men feströkte och drack en del i gymnasiet. Blev rejält berusad några gånger. Det fanns många som var värre än jag, en del redan på högstadiet. Det upplever jag har minskat, vilket är positivt.

Men det överdrivna skärmanvändandet är ett stort problem idag. Problemet är inte användandet _i sig_, utan att barn och unga inte utvecklar andra färdigheter som var självklara förr. Som grovmotorik och finmotorik.
    Att många 8-åringar inte kan göra kullerbytta och att det finns 11-åringar som knappt kan klippa med sax, är ganska allvarligt.

Vi hade inte heller barntorpeder när jag var ung. Visst fanns det kriminella ungdomar, men de mördade inte varandra för pengar på samma sätt som nu. Vi hade inte heller lika stora integrationsproblem eller ett lika splittrat samhälle. Klasskillnaderna ökade under 90-talet men var inte lika stora som nu. Den nyliberala politiken hade inte slagit igenom med full kraft än och invandringen var inte lika stor som senare.

Det har alltså blivit både bättre och sämre. 

Svar på tråden Du som klagar på dagens unga, var du så mycket bättre själv i den åldern?