Anonym (Abc) skrev 2025-10-17 10:18:47 följande:
Jag skulle också vilja veta hur man hanterar situationen.. stämningen måste ju bli spänd? Kanske därför det är lätt att skjuta på saker o inte riktigt få tummen ur.. o kanske lätt att förhala i samtalet mer än att bara säga rakt ut "jag vill skiljas"... tänker ju man måste hitta boende, ev sälja huset (om ingen vill ta över) reda ut utgifter som går från diverse konton..
Tips hur man gör de minst smärtsamt? Vad kan man tänka på?
Ja jag utgår från min situation och där har vi heller knappt sagt rakt ut att vi ska skiljas, men vi har förstått det ändå. Vi/jag gör saker i etapper. Ibland googlar jag vad som behövs göras och förbereder, sen kan det gå 1-2 veckor det inte händer något. För mig är tanken på att äktenskapet ska ta slut så främmande på ett sätt. Var inte såhär jag trodde en skilsmässa skulle bli. Är ganska mycket att tänka på kring en bodelning också. Jurister är väldigt dyra. Jag har läst på och även frågat någon som har lite erfarenhet inom just det juridiska och fått bekräftat att jag tänker rätt kring bodelning. Sen tar det liksom stopp ett tag.. det är en seg process, iaf här! Och barnen vet inget även om de säkerligen känner av stämning