• FruP

Bonusson som vägrar jobba

Jag bor tillsammans med min man, min dotter (14 år), hans son (17 år) och vår gemensamma dotter (8 år). Jag och min man har båda vuxit upp med att man ska jobba och ta ansvar tidigt. Jag började sommarjobba redan vid 16, och för mig har det alltid varit viktigt att mina barn får den erfarenheten ? inte bara för pengarnas skull, utan för att lära sig ansvar, arbetsmoral och växa som person.

Förra sommaren försökte jag hjälpa min bonusson att hitta sommarjobb, både via kommunen och på egen hand. Men han vägrar. Svaren blir alltid ?jag vill inte? eller ?jag vet inte vad jag vill?, och sedan händer ingenting. Hans mamma verkar inte ställa några krav ? han har aldrig jobbat, lever på bidrag och får både märkeskläder och pengar ändå. Det gör mig faktiskt galen. Är det jag som överreagerar?

Min man tycker att det inte är något problem, eftersom han själv inte behövde jobba när han var yngre. Vi kan inte ens prata om det här utan att det blir bråk, för vi ser det så olika.

Vad tycker ni? Ska man kräva att en 17-åring tar ett sommarjobb ? eller ska man låta dem vänta tills de själva vill?

• Svar på tråden Bonusson som vägrar jobba
  • Anonym (?)

Låt pappan och mamman sköta uppfostran av sin son. I alla fall så länge som han inte  ställer till bekymmer i ert hem.

• Anonym (?)
    FruP skrev 2025-10-14 07:42:10 följande:

Jag och min man har båda vuxit upp med att man ska jobba och ta ansvar tidigt. 

Min man tycker att det inte är något problem, eftersom han själv inte behövde jobba när han var yngre. 

Hur ska du ha det?
  • FruP

såg att det gick lite snabbt när jag skrev som någon så fint påpekade. 

min man har jobbat sedan han var 17 eftersom han inte fixade gymnasiet. Men han har inte haft något sommarjobb innan dess. 

• FruP
    Anonym (?) skrev 2025-10-14 07:46:07 följande:
    Hur ska du ha det?
    min man har jobbat sedan han var 17 pga att han inte kunde få gymnasiet. Men han har inte haft något sommarjobb innan det.
  • Anonym (F)

Att han aldrig jobbat, lever på bidrag och får kläder och saker är väl inte konstigt om han bara är 17år och omyndig. 

• FruP
    Anonym (?) skrev 2025-10-14 07:44:19 följande:

Låt pappan och mamman sköta uppfostran av sin son. I alla fall så länge som han inte  ställer till bekymmer i ert hem.

jag har levt med min bonusson i 10 år. Jag kan tycka att jag har rätt att uppfostra honom i vårt gemensamma hem.
  • Anonym (?)
    FruP skrev 2025-10-14 08:10:13 följande:
    jag har levt med min bonusson i 10 år. Jag kan tycka att jag har rätt att uppfostra honom i vårt gemensamma hem.
    Vad tycker hans pappa om det?
  • Anonym (J)

Att leva på bidrag när manär 17 år är väl inte så konstigt? Rent tekniskt så är det väl sott studiebidrag han får om han går i skolan.
    Är man 17 år är väl föräldrarna fortfarande skyldiga att försörja honom?

Om det nu är så viktigt att han ska jobba kanske det krävs mer än att tjata på att han ska fixa jobb, kanske sitt ner med honom och titta. Läs annonserna tillsammans. Kanske hanflar om osäkerhet när man läser vilka krav som behövs och då kanske han känner att han inte besitter den kunskapen eller erfarenheten. 

• Anonym (Pl)
    FruP skrev 2025-10-14 07:42:10 följande:

Jag bor tillsammans med min man, min dotter (14 år), hans son (17 år) och vår gemensamma dotter (8 år). Jag och min man har båda vuxit upp med att man ska jobba och ta ansvar tidigt. Jag började sommarjobba redan vid 16, och för mig har det alltid varit viktigt att mina barn får den erfarenheten ? inte bara för pengarnas skull, utan för att lära sig ansvar, arbetsmoral och växa som person.

Förra sommaren försökte jag hjälpa min bonusson att hitta sommarjobb, både via kommunen och på egen hand. Men han vägrar. Svaren blir alltid ?jag vill inte? eller ?jag vet inte vad jag vill?, och sedan händer ingenting. Hans mamma verkar inte ställa några krav ? han har aldrig jobbat, lever på bidrag och får både märkeskläder och pengar ändå. Det gör mig faktiskt galen. Är det jag som överreagerar?

Min man tycker att det inte är något problem, eftersom han själv inte behövde jobba när han var yngre. Vi kan inte ens prata om det här utan att det blir bråk, för vi ser det så olika.

Vad tycker ni? Ska man kräva att en 17-åring tar ett sommarjobb ? eller ska man låta dem vänta tills de själva vill?

Hur kan en 17-åring leva på bidrag? Föräldrarna har försörjningsansvar.

Nu kan jag tycka att det är smart att sommarjobba, har själv gjort det. Lär ungdomar en del om arbetslivet och att det kan löna sig att utbilda sig.

Men det är din partner som bestämmer om sin son. Så släpp det för din egen skull. Det bli bara onödig irritation över något som du inte kan göra något åt.

Snart står sonen på egna ben ekonomiskt och får lära sig om pengars värde och att hushålla.
Svar på tråden Bonusson som vägrar jobba