Anonym (M) skrev 2025-10-15 20:08:22 följande:
Precis så tänker jag. Man ska inte häva hur sog för mycket om sitt privatliv. Givetvis får man prata men det finns gränser. Jag känner fortfarande att det är någon sorts tävling.
Igår skulle barnen fixa lite mellanmål i form av nudlar till sig själva. Detta har dem gjort förut men det var ett tag sedan och dem frågade om det skulle bubbla mycket eller lite och om man lade i kryddan direkt eller efter att nudlarna kokat. Då får dem ett spydigt svar att det borde dem ha lärt sig nu.
På kvällen fick jag höra saker om kollegans barn som gör si och så. Vad hen är intresserad av osv.
Jag tänkte att det är väl bra att dem frågar om dem blir osäkra?!
Idag blev det suck och pust för att ena dottern råkade spilla soppa på duken som jag sa att vi kunde ta bort nör vi ska äta middag. Men den ska tydligen kunna ligga kvar...
Fick påminna om en sak vid middagsbordet och då sa andra dottern att hon inte hade hört men då var det fel på dem om del inte kunde komma ihåg.
Jag har så ont i mammahjärtat just nu. Barnen har lagt sig nu så får höra vad han har att säga om koölegans barn idag.
Funderar på att säga att han kan flytta dit om det är så mycket bättre där.
Så sorgligt 💔 tur barnen har dig.
Jag känner ibland att det blir skevt. Min sambo är inte biologisk pappa till de äldsta men han är allt de har till pappa. De har inget minne av biologiska pappan (så mycket för att det är barnen som har rätt till föräldern och inte tvärtom, handlar ju alltid om förälderns vilja! Men är glad han inte finns i våra liv så som han nu råkar vara så jag klagar inte.. tycker bara man ska vara ärlig då med att det inte alls är barnens rätt som avgör) och tror inte de minns något från innan jag träffade min sambo. Han är ibland hård mot framför allt den äldsta som har ADHD (dock inget extremt beteende på något sätt enligt mig). Det gör att jag kompenserar genom att vara snällare och mjukare än jag skulle varit annars. Det blir liksom en obalans. Mot yngsta som är gemensam är vi båda ungefär exakt lika snälla och lika hårda. Mellansonen är väldigt easy going och den som liknar min sambo mest i sina intressen, så sambon är rätt stolt över honom även om han inte är biologisk. Däremot har han alltid gått mycket under radarn som ett klassiskt mellanbarn, men det har nog delvis gagnat honom. Men jag tycker det blir litet mycket negativt fokus på äldsta med klagomål och tillsägelser, mycket mer än han förtjänar. Det är sorgligt.
Men iaf är det viktigaste att barnen vet att de är villkorslöst älskade och accepterade som de är av vissa iaf, åtminstone en av sina föräldrar.