• Anonym (Erfarenhet)

Varför tror vissa att resultat av en googling slår personlig erfarenhet?

Har sett det ganska ofta på olika forum. En person berättar om sina egna erfarenheter av saker och människor, och så kommer någon som varit "duktig" och googlat och säger att så är det inte alls. Personens egna erfarenheter sägs alltså vara falska eftersom de inte gick att göra en sökning på.

Här internet gjort människor så korkade att man numer tror att alla korrekta svar finns en sökning bort? Betyder personliga erfarenheter inget längre?

• Svar på tråden Varför tror vissa att resultat av en googling slår personlig erfarenhet?
  • Anonym (Erfarenhet)
    Lynx123 skrev 2025-10-14 13:44:18 följande:

Beror helt på vad.du menar. Min erfarenhet är att många hänvisar till egen erfarenhet när vetenskap visar på saker de inte gillar, som om erfarenhet trumfar forskning. Vill du förklara närnare vad du menar?

Jag kanske var otydlig i min trådstart. Jag menar att man menar att en person som berättar om de erfarenheter hen har inte borde ha dessa erfarenheter, eller att de är osanna eftersom forskning och undersökningar visar på något annat.

Eller folk som säger att "ingen" har upplevt det som du eller har sådana erfarenheter, så du måste fabulera.
  • Lynx123
    Anonym (Erfarenhet) skrev 2025-10-15 09:50:23 följande:
    Jag kanske var otydlig i min trådstart. Jag menar att man menar att en person som berättar om de erfarenheter hen har inte borde ha dessa erfarenheter, eller att de är osanna eftersom forskning och undersökningar visar på något annat.

Eller folk som säger att "ingen" har upplevt det som du eller har sådana erfarenheter, så du måste fabulera.
    Fortfarande rätt oklart vad du menar. Talar vi om att personen har erfarenhet av att kunna flyga eller hen inte går upp i vikt trots 10 000 kalorier om dagen? Nära döden upplevelser och UFOn eller att en gift man faktiskt lämnat hustrun för älskarinnan?
  • Anonym (A)
    Anonym (vad) skrev 2025-10-15 09:45:14 följande:
    Det är när man börjar tro att den egna erfarenheten är generell som det blir problematiskt. 
    Den kan vara generell i sitt sammanhang. Tycker att det är rätt vanligt åt andra håller: att människor försöker slå hål på personliga erfarenheter med generella sanningar.
  • Anonym (Erfarenhet)
    Lynx123 skrev 2025-10-15 10:18:12 följande:
    Fortfarande rätt oklart vad du menar. Talar vi om att personen har erfarenhet av att kunna flyga eller hen inte går upp i vikt trots 10 000 kalorier om dagen? Nära döden upplevelser och UFOn eller att en gift man faktiskt lämnat hustrun för älskarinnan?
    För att ta ett fiktivt exempel då. Låt säga att t.ex en person har en dålig erfarenhet av advokater, t.ex. att personen upplevt att advokaterna hen haft inte stått upp för henom till hens försvar i rätten på det sätt advokater ska göra. Personen skriver på t.ex. FL eller Flashback att de advokater hen haft har varit dåliga, så kommer någon och hänvisar till en undersökning som googlats fram som visar att 90% har stort förtroende för advokater, och därmed menar att personen med dåliga erfarenheter har fel.
  • Anonym (MSC)
    Anonym (Erfarenhet) skrev 2025-10-16 15:14:12 följande:
    För att ta ett fiktivt exempel då. Låt säga att t.ex en person har en dålig erfarenhet av advokater, t.ex. att personen upplevt att advokaterna hen haft inte stått upp för henom till hens försvar i rätten på det sätt advokater ska göra. Personen skriver på t.ex. FL eller Flashback att de advokater hen haft har varit dåliga, så kommer någon och hänvisar till en undersökning som googlats fram som visar att 90% har stort förtroende för advokater, och därmed menar att personen med dåliga erfarenheter har fel.
    det hänger ju väldigt hur man uttrycker sig
    "Alla advokater är bara skit då den som skulle hjälpa mig var skit"

"Det finns säkert bra advokater man den som skulle hjälp mig var skit"
  • Anonym (Kanske)
    Anonym (vad) skrev 2025-10-15 09:45:14 följande:
    Det är när man börjar tro att den egna erfarenheten är generell som det blir problematiskt. 
    Det ligger en skillnad i om man uttrycker sig generellt eller om man har en generell erfarenhet av något.

Den som arbetar som sotare har en generell erfarenhet av skorstenar och uttrycker sig därmed generellt angående skorstenar. Medan om du som individ har problem med just din skorsten så är ju inte ett generellt problem för skorstenar.  
  • Anonym (Kanske)

Det verkar som det många gånger är ett sätt att förminska en skribents upplevelse av något han eller hon upplevt.

Om upplevelsen går utanför det som anses generellt så avfärdas den.

• Anonym (kokosflott)
    Lynx123 skrev 2025-10-15 10:18:12 följande:
    Eller att personen har ett BMI på 38 men inte anser sig vara fet.
  • Anonym (Erfarenhet)
    Anonym (Kanske) skrev 2025-10-16 16:19:48 följande:

Det verkar som det många gånger är ett sätt att förminska en skribents upplevelse av något han eller hon upplevt.

Om upplevelsen går utanför det som anses generellt så avfärdas den.

Precis det jag menar. Att det är ett sätt för vissa att främts förminska en motdebattör och dennes upplevelser/ erfarenheter. Det är ofta en av flera härskartekniker vissa kör med, en del är mer "spontana" och säger åt personen som berättar om sina erfarenheter att denne är okunnig, korkad eller att personen ljuger om sina erfarenheter.
  • Lynx123
    Anonym (Erfarenhet) skrev 2025-10-16 15:14:12 följande:
    Fast i det exemplet ges ju möjlighet att ha andra upplevelser - bara för att att en person har haft några dåliga advokater så betyder det ju inte att andra ihar haft dåliga erfarenheter. Jag trodde att du skulle ge något exempel där vetenskap motstrider erfarenhet.
  • Anonym (Kanske)

Grundfrågan är väl som TS utrycker det varför man vill misskreditera personers
    upplevelser ?.

Det skulle ju inte finnas så mycket att diskutera om vi bara skulle ta upp generella frågor som det finns generella lösningar/svar på.

Svar på tråden Varför tror vissa att resultat av en googling slår personlig erfarenhet?