Nötfärs 5%
Har ju blivit väldigt inne med mager köttfärs. Finns med 5% fetthalt. Hur är det ens möjligt? Då endast ryggbiff och oxfile håller så låg fettprocent. Tillsätts det vatten eller hur är det möjligt.
Har ju blivit väldigt inne med mager köttfärs. Finns med 5% fetthalt. Hur är det ens möjligt? Då endast ryggbiff och oxfile håller så låg fettprocent. Tillsätts det vatten eller hur är det möjligt.
Välj magra styckdetaljer t ex innan- eller ytterlår och skär bort det mesta fettet. Inte svårare än så.
Ja när man gör det själv ja. Men den färdigköpta borde ju inte vara så mager utan att vara utspädd med vatten eller något. Står ju ingen och pillar bort minsta sena/fettbit innan malning. Inte heller att färs på oxfile o ryggbiff kostar mindre än utgångsprodukten.
Jag beskrev hur den tillverkas industriellt. Inget tillsatt vatten. Handtrimning av utvalda delar.
5% färs finns absolut på många håll i Europa, det är här i Sverige som det oftast är 10%.
Och jag tycker det är tvärtom, nu försökte Lidl kränga nötfärs med 18% fett!
Blä för det säger jag.
Det blir ju sjukt torrt! Dessutom ger fett smak!
Nu är jag inget fan av den feta nötfärsen heller men förstår att den har ett syfte för att man ska kunna göra tex saftiga köttbullar utan att behöva använda blandfärs.
Jag beskrev hur den tillverkas industriellt. Inget tillsatt vatten. Handtrimning av utvalda delar.