• Finländsk

Partner dålig andedräkt

Anonym (Kristine72) skrev 2025-10-14 15:51:53 följande:

... På morgonen äter han ingen frukost, borstar tänderna och tar EFTER det sin kopp kaffe. Jag frågade på toaletten "men har du redan druckit kaffe?" (för att göra honom uppmärksam vilken ordning han gör saker) . Då blir han sur och säger "jag är faktiskt 55 år jag kan sköta min tandborstning själv". ...

Det här förstod jag inte riktigt problemet med. Det är ju rekommenderat att borsta tänderna innan frukost. Ger du ofta liknande gliringar för sånt som inte på riktigt har med dålig munhygien att göra, är det ju inte konstigt om han blir irriterad. I övrigt verkar det ju finnas saker att förbättra med munhälsan. Dålig andedräkt kan ju vara jobbigt i ett förhållande, för båda två, så tycker ju att motivationen kunde vara högre att åtgärda problemet.
  • Finländsk
    Tom Araya skrev 2025-10-15 17:58:13 följande:
    Är det?

Det allmänna rådet kring munhygien har så vitt jag vet varit att främst borsta efter måltider.
    Det verkar ännu finnas olika rekommendationer kring morgonborstningen. De flesta rekommenderar före frukost. I Sverige verkar det vara 50/50. Det alla rekommendationer är överens om är ändå att man ska vänta minst en timme efter en måltid före man borstar, för att undvika att nöta bort emaljen.
Svar på tråden Partner dålig andedräkt