Inlägg från: Anonym (Jätteorolig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jätteorolig)

Ätit rått fläskkött, så orolig

Jag är gravid i första trimestern. Jag lagade en gryta idag med bitar av rimmat fläsk. Bitarna stektes först och kokade sen (creme fraiche-baserad gryta) i nästan en halvtimme. Trots det var bitarna fortfarande röd/rosaaktiga och kändes inte genomkokta. Jag åt ändå ett par bitar av dem eftersom min sambo sa att just rimmat fläsk kan vara rödaktigt även efter tillagning. Men så här i efterhand känner jag mig jätteorolig, eftersom jag läser att just griskött är bland det som man mest ska se upp med. 

Jag har nästa tid hos BM om en vecka. Borde jag ta kontakt innan det för att ta blodprov för toxoplasma?

Jag vet att det rätta kanske inte är att fråga på ett forum men känner mig så orolig nu ikväll att jag bara vill skriva av mig...

• Svar på tråden Ätit rått fläskkött, så orolig
  • Anonym (Jätteorolig)

Stort tack för era svar! 🙏 Känner mig lugnare nu. Vet däremot inte om jag vågar utsätta mig för att äta av grytan igen och har typ gjort storkok av den, och ingen annan i familjen äter den haha. Men funderar på att frysa in den, då borde ev gravidfarliga bakterier/parasiter (OM det nu skulle finnas) dö?

Svar på tråden Ätit rått fläskkött, så orolig