-
-
Svar på tråden Umgänge
-
Nej, jag tycker det låter helt galet. 12-åring ja om hon tydligt visat att hon klarar av det. 9-åringen nej absolut inte. Och det känns också lite väl att lägga ansvaret på en 12-årigt syskon.
Du har visst rätt att säga till om det handlar om dina barns säkerhet. Varför kan inte umgängeaföräldern finnas i närheten om det skulle hända nåt?
Och vad är det som säger att du helt sonika inte kan köpa en egen biljett och helt enkelt ha en "utan agenda helt vanligt mysig Halloween-kväll på grönan bara att dina barn råkar vara där den kvällen"-kväll? 😊 -
Varför frågar du den andra föräldern om du får åka till Gröna Lund? Skulle inte belasta en 12åring med att ta hand om lillasyster där. Om tre 12åringar är mogna, ordentliga och streetsmarta klarar de sig kanske om de håller ihop, men tveksam även om det så pass länge när det även gäller att fixa mat och transport. Skulle ha åkt med dem eller mött upp där.
-
Absolut inte!
En 9-åring ensam på Gröna Lund? För så kommer det att bli.
En 12-åring som förväntas ta ansvar för 9-åringen, kommer inte på fråga.
12-åringen borde få ha sin roliga dag med vänner, utan ansvar för yngre syskon. Och det yngre syskonet får gå med en vuxen eller vänta tills hon är stor nog att vara där med kompisar/på egen hand.
-
Nej, inte alls lämpligt med 9åring, och elakt mot 12-åring och kompisens pappa att förvänta sig tillsyn.
-
Vilken tur att du inte behöver fråga någon om lov för att gå på Gröna Lund då! Jag hade personligen inte släppt in min nioåring ensam på Gröna Lund en hel kväll, även om han hade haft någon att springa runt med. Speciellt inte på Halloween då det kan finnas läskiga utklädda människor som jagar barnen på skoj osv.
Jag hade åkt dit och hängt med mitt barn och den andra föräldern som är på plats och det finns ingen som kan förbjuda mig att göra det.
Tuffa till dig. Det är ditt barns väl och ve det handlar om. Om din medförälder inte har huvudet påskruvat åt rätt håll får du ta över ansvaret. -
Har precis tänkt på det ni skriver , ville bara höra om de var i linje med hur jag tänkt..helt orimligt ?han själv säger att det är hur lungt som helst att barnen klarar sig bra, han lämnar jämt våra två själva hela deras umgängen som endast består av helg umgänge varannan helg ofta varsin iPad så drar han ut men detta var droppen
-
Du tänker helt rätt.
Aldrig i livet att jag hade släppt iväg mina barn på de premisserna.
-
Man kan ju undra vad barnen har för utbyte av detta "umgänge" . Han låter extremt självisk och inte alls intresserad av att umgås med sina barn. Är det en principsak från hans sida eller önskar barnen att bara hos honom de helgerna?Anonym (Rimligt) skrev 2025-10-15 18:18:21 följande:Har precis tänkt på det ni skriver , ville bara höra om de var i linje med hur jag tänkt..helt orimligt ?han själv säger att det är hur lungt som helst att barnen klarar sig bra, han lämnar jämt våra två själva hela deras umgängen som endast består av helg umgänge varannan helg ofta varsin iPad så drar han ut men detta var droppen
-
Det är ett beslut från tingsrätten som togs för 3 år sen och hans önskan var där ha helgumgänge han yrkade på det och fick det.
-
Vad vill barnen då? Finns inget som säger att ett 3 år gammalt beslut inte kan ändras.Anonym (Rimligt) skrev 2025-10-15 20:10:34 följande:Det är ett beslut från tingsrätten som togs för 3 år sen och hans önskan var där ha helgumgänge han yrkade på det och fick det.
Han umgås ju inte med dem och att lämna dem hemma själva för att gå ut tror jag inte är till hans favör. -
Det är deras pappa och de får chans ses varannan helg, de hoppas och önskar såklart att han ska vilja vara med de när de väl ses. Så de har inte sagt något negativt om honom mer än att de berättat om situationer i samband med träffar med honom.