• Anonym (J)

Ex gå in och hämta barnens saker

Det är väl de som bor där och äger prylarna som bestämmer det.  Kan beroende på läge vara helt problemfritt till väldigt problematiskt. 

Juridiskt kan det röra sig om hemfridsbrott och stöld.

• Anonym (J)
    Anonym (Bonusfamiljen) skrev 2025-10-15 14:44:38 följande:

Detta sker hos oss:

-Byte sker måndagar.  
    -Barnen går hem till pappan efter skolan. Mamman hämtar både barn och deras saker. Inga problem alls  

Men detta kan också ske:
    -Äldste tonåring åker till sin pojkvän efter skolan   
    -Yngre tonåring åker till stan med kompis efter skolan  
    -Båda har packat ihop sina saker som är redo att hämtas av mamman  
    -Barnen åker buss hem till mamman
    -Mamman slutar jobbet och vill hämta barnens saker  Barnen vill inte följa med utan vill att mamman ska lösa hämtningen  
    -Pappan (och jag) kanske är på träning, promenad osv och är tillfälligt borta  
    -Mamman tar barnens nyckel, går in i huset och hämtar barnens saker  

Jag som bonus känner mig inte helt bekväm i detta - att hans ex går in i vårt hus när vi inte är hemma. Det är ingen ?kris?, ingen nödsituation osv. Bara dålig planering. 

Vad säger pappan?
  • Anonym (J)
    Anonym (Bonusfamiljen) skrev 2025-10-15 15:46:41 följande:
    Inte mycket. Konflikträdd. Exet gör som hon vill och han törs inte säga nåt. Typ. Men han brukar försöka se till att vara hemma när hon kommer (han kollar med barnen när mamman tänkt komma) då han vet att jag inte är helt bekväm med att hon bara knallar in  
    Så länge inte pappan säger ifrån lär det inte bli någon förändring.  Bara för dig att gilla läget. Sen kan du och andra ha rätt i sak, oacebtalbelt beteende, men inget lär ändras av det.
Svar på tråden Ex gå in och hämta barnens saker