Inlägg från: Anonym (Bonusfamiljen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bonusfamiljen)

Ex gå in och hämta barnens saker

Fråga till er som lever i bonusfamiljer.

Scenario:
    bonusfamilj, man med två barn i tonåren + bonusmamma. Varannan vecka barn.

När exet ska hämta barn och deras saker för byte av vecka tycker ni att det är: 

1. Ok att hämta så länge någon vuxen är hemma i huset?
    2. Ok att hämta så länge barnen är hemma?
    3. Ok att ta barnens nyckel och gå in själv i huset och hämta barnens saker?

• Svar på tråden Ex gå in och hämta barnens saker
  • Anonym (Bonusfamiljen)
    Dexter dot com skrev 2025-10-15 07:08:53 följande:

Varför är barnens saker inte färdigpackade vid överlämning ?

Vem har sagt att de inte är färdigpackade?
  • Anonym (Bonusfamiljen)
    Anonym (Molly) skrev 2025-10-15 07:04:56 följande:

1 och 2 är ok. 

Vad är det som hämtas?

Påsar. Väskor. Fotbollsväskor. Allt som ska med. Färdigpackat såklart. 
  • Anonym (Bonusfamiljen)
    Anonym (Bonusfamiljen) skrev 2025-10-15 07:00:39 följande:
    Ex gå in och hämta barnens saker

Fråga till er som lever i bonusfamiljer.

Scenario:
    bonusfamilj, man med två barn i tonåren + bonusmamma. Varannan vecka barn.

När exet ska hämta barn och deras saker för byte av vecka tycker ni att det är: 

1. Ok att hämta så länge någon vuxen är hemma i huset?
    2. Ok att hämta så länge barnen är hemma?
    3. Ok att ta barnens nyckel och gå in själv i huset och hämta barnens saker?

Alltså vid byte av vecka. Barnens saker är packad och barn + saker ska byta förälder. :)
  • Anonym (Bonusfamiljen)
    Dexter dot com skrev 2025-10-15 07:25:59 följande:
    Så vad ska exet in och hämta med barnets nyckel? 
    Byte av vecka. Hämta barn + deras saker som ska med. (Jag var nog otydlig). 
  • Anonym (Bonusfamiljen)

Detta sker hos oss:

-Byte sker måndagar.  
    -Barnen går hem till pappan efter skolan. Mamman hämtar både barn och deras saker. Inga problem alls  

Men detta kan också ske:
    -Äldste tonåring åker till sin pojkvän efter skolan   
    -Yngre tonåring åker till stan med kompis efter skolan  
    -Båda har packat ihop sina saker som är redo att hämtas av mamman  
    -Barnen åker buss hem till mamman
    -Mamman slutar jobbet och vill hämta barnens saker  Barnen vill inte följa med utan vill att mamman ska lösa hämtningen  
    -Pappan (och jag) kanske är på träning, promenad osv och är tillfälligt borta  
    -Mamman tar barnens nyckel, går in i huset och hämtar barnens saker  

Jag som bonus känner mig inte helt bekväm i detta - att hans ex går in i vårt hus när vi inte är hemma. Det är ingen ?kris?, ingen nödsituation osv. Bara dålig planering. 

• Anonym (Bonusfamiljen)
    Anonym (-) skrev 2025-10-15 13:42:32 följande:

Sen tänker jag att jag som ex skulle tycka det kändes väldigt märkligt att bara knalla in i mitt ex och hans nya kvinnas hem om varken de eller barnet var hemma. Varför skulle jag vilja göra det? Om det inte var frågan om liv och död.

Det kan man ju tycka. Men exet har bott i huset förut och känner sig därför lite hemma?
  • Anonym (Bonusfamiljen)
    Anonym (Leona) skrev 2025-10-15 15:18:44 följande:

Kan ni ställa grejerna direkt innanför ytterdörren? Då behöver hon inte gå in utan bara öppna o ta väskorna. Det låter ju onekligen som en smidig lösning för att tonåringarna ska slippa dra omkring på sina grejer på stan. De har inte direkt bett om att behöva flytta en gång i veckan, så jag tycker inte att det är orimligt att mamman hjälper dem med väskorna ibland. 

Jag har inga åsikter alls att mamman hämtar sakerna, det är en hel del grejer 😁 så barnen kan inte ta det själva på buss. 

Men kanske mamman kan dubbelkolla när pappan är hemma och hon kan hämta sakerna? Alt. ta med nåt av barnen senare på kvällen för att hämta om vi inte är hemma - förutsatt att hon har dialog med pappan om det. 

Men jag var mest intresserad av att höra andras åsikter och erfarenheter.

• Anonym (Bonusfamiljen)
    Anonym (J) skrev 2025-10-15 15:22:41 följande:
    Vad säger pappan?
    Inte mycket. Konflikträdd. Exet gör som hon vill och han törs inte säga nåt. Typ. Men han brukar försöka se till att vara hemma när hon kommer (han kollar med barnen när mamman tänkt komma) då han vet att jag inte är helt bekväm med att hon bara knallar in  
  • Anonym (Bonusfamiljen)
    Anonym (Leona) skrev 2025-10-15 16:44:09 följande:
    Så du är ok med att hon går in om hon gör det tillsammans med något av barnet, men inte om hon kommer ensam? 

Barnen bor ju också här, det känns som fel signaler att sända till barnen att mamman inte är välkommen tillsammans med barnen för att hämta sakerna om vi nån gång är borta. Men dialog mellan mamma/pappa om det först såklart.

Att ta nyckel och gå in själv utan att säga nåt är en helt annan sak. 

Svar på tråden Ex gå in och hämta barnens saker