• Anonym (-)

Ex gå in och hämta barnens saker

1 och 2 är ok, men barnen är så stora, så beroende på relation till exet kanske hon inte ens behöver komma in? Barnen kan bära själv eller så kan hon möta upp i dörren?

• Anonym (-)

Sen tänker jag att jag som ex skulle tycka det kändes väldigt märkligt att bara knalla in i mitt ex och hans nya kvinnas hem om varken de eller barnet var hemma. Varför skulle jag vilja göra det? Om det inte var frågan om liv och död.

• Anonym (-)
    Anonym (Bonusfamiljen) skrev 2025-10-15 14:44:38 följande:

Detta sker hos oss:

-Byte sker måndagar.  
    -Barnen går hem till pappan efter skolan. Mamman hämtar både barn och deras saker. Inga problem alls  

Men detta kan också ske:
    -Äldste tonåring åker till sin pojkvän efter skolan   
    -Yngre tonåring åker till stan med kompis efter skolan  
    -Båda har packat ihop sina saker som är redo att hämtas av mamman  
    -Barnen åker buss hem till mamman
    -Mamman slutar jobbet och vill hämta barnens saker  Barnen vill inte följa med utan vill att mamman ska lösa hämtningen  
    -Pappan (och jag) kanske är på träning, promenad osv och är tillfälligt borta  
    -Mamman tar barnens nyckel, går in i huset och hämtar barnens saker  

Jag som bonus känner mig inte helt bekväm i detta - att hans ex går in i vårt hus när vi inte är hemma. Det är ingen ?kris?, ingen nödsituation osv. Bara dålig planering. 

Då får väl barnen vara utan saker tills de känner att de orkar hämta dem. Alternativ ställ ut grejerna utanför dörren om ni vet att hon ska hämta utan barn. Mamman har inget i ert hus att göra och barnen borde ju också vara intresserade av att deras grejer kommer med.
  • Anonym (-)
    Anonym (Bonusfamiljen) skrev 2025-10-15 15:37:41 följande:
    Det kan man ju tycka. Men exet har bott i huset förut och känner sig därför lite hemma?
    Jag fattar. Verkar vara ett vanligt problem när det blivit så. Kanske också därför pappan inte reagerar lika mycket, han är ju också van vid att hon är där.

Tycker du ska ta ett till snack med honom om att det gör dig obekväm och så får han prata med henne om det så kanske ni kan hitta en lösning som funkar för alla.
Svar på tråden Ex gå in och hämta barnens saker