Inlägg från: Anonym (?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (?)

Chefen tar inte hänsyn till att jag har småbarn

Men hur tänkte du nu?

Du har ju själv valt det jobb du har? Ingen har tvingat dig att jobba där? Nu har du också valt att skaffa barn. Du har dessutom gjort valet att skaffa barn med en man som också jobbar skift. Och nu vill du att jobbet ska anpassa sig efter de val du gjort i livet?

Du får väl göra som många andra som jobbar skift och byta med en kollega om schemat inte passar? Alternativt får du eller din man byta jobb. Varför ska någon som kanske valt att leva sitt liv utan barn, eller någon som inte kan få barn, jobba mer obekväma tider än dig?

• Anonym (?)
    Anonym (Småbarnsmamma) skrev 2025-10-15 14:47:08 följande:

Alltså, jag vet att jag valt mitt jobb, och jag vet att jag valt att skaffa barn, tack, jag är fullt medveten om det. Men bara för det betyder det väl inte att man ska behöva köra sig själv i botten för att få ihop livet?

Det handlar inte om att jag tycker att jag är "viktigare" än någon utan barn, utan om att arbetsgivaren borde kunna visa lite mänsklighet. Det är faktiskt möjligt att planera ett schema med lite hänsyn, utan att hela verksamheten rasar. Det har funkat förut, tills den nya chefen kom och allt plötsligt blev stenhårt.

Och ja, jag försöker byta pass med kollegor, men det går inte alltid ihop. Alla vill inte ta fler kvällar och helger, vilket jag förstår. Men då borde chefen kunna hjälpa till att lösa det ibland i stället för att bara säga ?det är ditt problem?.

Jag vill inte bli särbehandlad, jag vill bara ha ett jobb och ett familjeliv som går att kombinera utan att känna att man måste välja bort sina barn för att vara en ?duktig? anställd.

Fast det är ju visst särbehandling du vill ha? I ditt jobb går det ju inte att göra så att du jobbar mindre kvällar/helger utan att någon annan får ta fler. 

Det kan ju vara så att några av dina kollegor inte tyckte schemat funkade så bra med den gamla chefen och det är därför det blivit hårdare nu. Alla gillar inte att tvingas till sämre tider på grund av någon annans val. 

I slutändan ÄR ju detta ditt problem! Du har rätt till att gå ner i tid men väljer att inte göra det. Att tillåta det är den enda skyldigheten din chef och dina kollegor har för att lösa din situation.
  • Anonym (?)
    Anonym (Småbarnsmamma) skrev 2025-10-15 14:59:55 följande:

Alltså, det är lite komiskt hur fort folk drar till med ?särbehandling? så fort man nämner att man vill ha lite balans i livet.

Jag ber inte om att någon annan ska få det sämre, jag ber bara om att alla ska behandlas lika. Och just nu känns det inte så. Vissa får igenom önskemål på löpande band, medan jag blir nekad direkt. Så jo, det finns utrymme för flexibilitet om viljan finns.

Och att säga att det ?är mitt problem?, ja, det är väl klart det är mitt liv och problem, men lite märkligt att man som arbetsgivare inte ens kan försöka underlätta för personalen. Det gynnar ju faktiskt ingen att folk bränner ut sig och börjar säga upp sig till slut.

Att gå ner i tid löser ingenting när man fortfarande jobbar varenda helgkväll och knappt ser sina barn. Men visst, lätt att sitta och säga hur enkelt allt är när man inte står mitt i det själv.

Men det ÄR ju särbehandling du vill ha när du vill att din arbetsgivare ska ta hänsyn till dina privata val. Att du inte kan inse det kan vara en bidragande faktor till att det går lite trögt att förhandla på jobbet. Du tycker det är en rättighet för att arbetet inte passar ihop med dina privata val. Företag sysslar inte med någon välgörenhet där man kan jobba som det passar en själv och ens liv. De vill se till att verksamheten fungerar.

Om du får färre kvällar och helger kanske det innebär att din kollega blir utbränd och säger upp sig.

Har du bevis för att de fått igenom sina önskemål i grundschemat och inte för att de bytt med en kollega ska du givetvis ta upp det, men troligtvis är de bara en känsla om chefen är så hård i schemaläggningen.

Jag har varit i dina skor, vi separerade och jobbade inom Handels. Jag bytte skift så gott det gick varannan vecka men det slutade med att jag skolade om mig och bytte jobb då det inte funkade med mitt liv.
  • Anonym (?)
    Anonym (Ninni) skrev 2025-10-16 07:47:51 följande:

Har du pratat med facket? Det finns direktiv om att arbetsgivare ska underlätta för föräldrar. 

I den mån det går och utan att det påverkar verksamheten. Några exempel som tas upp i direktiven är flexibla arbetstider, möjlighet till att vabba/vara föräldraledig, om övertid är ett krav och möjligheten till att jobba hemma. 

Har man valt ett jobb med skift inom vården är det ju väldigt svårt att lösa de flesta av dessa. Det finns många fina dokument som inte fungerar mot den typen av yrken där man måste vara på plats hela sitt pass och arbetet måste rulla på dygnet runt. Det fungerar ju inte heller om det drabbar någon annan negativt, typ att de utan barn ska ta alla obekväma pass.
  • Anonym (?)
    Anonym (Ninni) skrev 2025-10-16 08:04:45 följande:
    Så är det absolut. Men om jag förstod TS rätt fanns det kolkegor som fick byta pass, nen TS tillåts inte göra det. 
    Om det är så att kollegorna inte bytt sinsemellan utan fått ett bättre grundschema efter sina önskemål så är det givetvis fel. TS har inte svarat på den frågan, trots att jag och flera andra frågat. Ibland kan ju saker upplevas orättvisa fast de kanske inte är det.
  • Anonym (?)
    Kvittning skrev 2025-10-16 07:57:33 följande:

Som några andra har skrivit, utgå från grundschemat och ta fram statistik om det är så att ditt schema är sämre än andras. Självklart ska du inte ha ett sämre schema. Men du ska inte hänvisa till dina barn för att få ett bättre, du ska hänvisa till rättvisa. Jag är själv förälder, mina barn är tonåringar nu, och upplever att många småbarnsföräldrar jag har nu är extremt dåliga kollegor tyvärr (inte alla, men om jag jämför med bara för 15 år sedan så var kanske 25% av de jag jobbade med som hade barn själviska som kollegor pga barnen, nu upplever jag att det är typ 75%)

Jag förstår det också som att andra byter pass med varandra men att du har svårt att göra det? Kan det vara så att de upplever att du frågar om att byta till bättre tider för dig ibland men att du säger nej om de frågar dig om motsvarande? För passbyten funkar ju bara om båda parter känner att det är ett givande och ett tagande, att man ställer upp för en kollegas skitpass för att man vet att denne kommer göra samma tillbaka. 

Det här! Spot on!
  • Anonym (?)
    Anonym (Hanna) skrev 2025-10-17 08:10:16 följande:
    Jo det stämmer. Det är stadgat i lag.
    Nej. Det står stadgat i lag att i den mån verksamheten tillåter. Det får alltså inte påverka varken företaget för mycket och inte heller kollegorna. Det handlar också till största del om att det inte ska tjafsas om när man tar ut föräldraledighet eller vab, att du har rättighet till att gå ner i tid under en tid och att övertid inte ska vara ett krav. Det finns också med en text om att om möjligt undvika att förlägga arbetspass på obekväm arbetstid och att det finns möjlighet ska flex tillåtas.

Men som sagt, allt detta är alltså i den mån verksamheten tillåter. Det innebär inte nån sorts "slipp ut ut fängelset-kort" som gör att du får välja dina arbetstider som det passar dig.

Kan inte mannen byta schema då, förresten? Om det är så svårt på din arbetsplats, TS?
Svar på tråden Chefen tar inte hänsyn till att jag har småbarn