• Tiffani

Nån som har endagslinser som månadslins?

Ja, är det nån som använder endagslinser mer än en dag? De måste ju hålla för rengöring, så vilket märke använder ni??

Ska kanske tillägga att jag haft linser utan problem sen jag var 15, så jag vet allt det med farligheterna med linsexperiment! Behöver inga såna råd alltså..

• Svar på tråden Nån som har endagslinser som månadslins?
  • AnnaOliver031016

min sambon använder endagslinser i veckor.. inga problem säger han.. han har focus daily.. kan dom heta så?
    hansover även med dom ibland..

• Linda1976

Jag vet att du inte vill ha snusförnuftiga råd men det får du ändå:

Du har 2 ögon, det växter inte ut några nya om det händer nåt. Jag jobbar som optikerassistent, och låt mig säga såhär: Om  det skulle bli en infektion pga att du haft endagslinser för länge så kommer du att ångra dig bittert. Det är dumt att vara dumsnål!

Jag blir verkligen bedrövad när jag hör att folk inte är med rädda om sina ögon. Man behöver inte ens märka nåt själv i början, när det väl händer nåt.....

// Linda - faktafanatiker och språkpolis.
  • Mella72

Linda- Men min ögonläkare sa att det inte var så stor skillnad på månadsliner/dagslinser. Han mer eller mindre rekommenderade mig att använda dagslinserna lite längre (om man rengjorde dem såklart). Nu brukar jag inte göra så jämt men ibland har jag haft samma i 2-3 dagar. Jag har dock funderat på att börja använda dem upp till 1 vecka men då måste jag köpa linsvätska. Jag ahr haft problem med ögonen och räknar med att få det igen men eftersom jag lärt mig att känna igen tecken när det är nåt "skit" på gång samt fått in vanan och kolla ögonen med jämna mellanrum så är jag inte direkt orolig för att att inte upptäcka problem i god tid.

• Linda1976

Hm, det är stor skillnad på vattenmängden i linserna, även materialet i sig är det skillnad på.  Och visst, 2 dagar kanske man kan använda dem om det kniper, men att  sova med endags? *ryyyser*.
    Är det nån som skulle ha på sig samma trosor i en 1 v? SKulle inte tro det Men ögonen e det inte så noga med....

Kollar man ögonen en gång/ halvår, så brukar det räcka. Att däremot beställa på nätet och inte gå till optiker förrän man känner att nåt är fel, är det ibland en långt gången infektion, och sviterna kan bli allvarligare, än om man gått på regelbunda koller.

• Tiffani

Ni kan läsa lite mer om endagslinser som månadslinser här..Tydligen är det fler ögonläkare än den Mella72 träffat som rekommenderar längre användning. Jag litar mer på ögonläkare än optiker som vill tjäna pengar, och som blir sura när man beställer från nätet.. Men, jag har ju inte provat själv än!

www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,678621,00.html

Linda1976: Ingen har väl sagt att man ska sova med linserna?! Alla som haft linser längre än några få år tar säkerligen ut dem och rengör dem varje kväll. Alltså, det är inte så att jag var 15 år förra året.. De med ohygieniska vanor får väl infektion ganska snabbt?!

• Linda1976

Tiffani: Många i tråden hävdar att det går bra att sova med endags. F ö så säljer stället jag jobbar på även på nätet, dessutom så är våra linser ofta billigare över disk, än att beställa från de vanliga nätsidorna Och inte blir vi sura om nån beställer från nätet heller, varför skulle vi det - så länge kunden är nöjd är vi det.

Däremot när nät-kunder kommer till oss och klagar, då är det inte så roligt.

De med ohygienska vanor får ofta problem med ögonen snabbt - sant. MEN det är inte alltid de själva märker det. Bakterier kan få fäste utan att mna själv upptäcker det i början. Amöbainfektion (som är extremt ovanlig) är nog nåt av det värsta jag sett.

Amöber finns i vanligt vatten, så var noga med att inte skölja era linsetuier i vatten, utan bara i linsvätska. Duschar ni med linser så blunda, och se till att inte få vatten i ögonen, speciellt gäller detta utomlands.

Tillsist: Jag vill bara att folk ska bry sig lika mycket om sina ögon, som om annat - var ni köper era linser bryr jag mig inte om, så länge ni har friska ögon.

Detta var lite råd i all välmening, men skrik gärna på mig, gör det.

• Pindus

jag håller med dig Linda1976. Jag är rädd om mina ögon o vid ens lilla minsta känning av förkylning åker brillorna på...

• dison

För mig är inte Aftonbladet någon speciellt tillförlitlig källa. Personligen har jag använt både månadslinser och endagslinser och tycker att jag känner en stor kvalitetsskillnad på dem, använder endagslinserna i en dag och slänger dem sedan. Och sedan jag var på föreläsning av en överläkare på ögonkliniken är jag ännu mer försiktig, fick se flera otäcka bilder på fall som han hade stött på. Det är mycket sällsynt men väldigt allvarligt när det händer, handlar om timmar för att rädda synen. Och en infektion som går in i ögat kan gå vidare in i hjärnan med dödligt förlopp.

• Linda1976

Pindus och dison: TACK! Tur att nån begriper vad jag pratar om!

• Tiffani

Linda1976: Jag har iaf inte skrikit åt dig! Jag förstår vad du menar, och min fråga är bara av nyfiken karaktär! Men vem sov med linserna? Däremot förstår jag inte vad som skulle vara ohygieiskt med att rengöra och använda endagslinser flera dagar OM de är tillverkade exakt likadana som månadslinser. Oavsett om Aftonbladet är världens mest oseriösa tidning och oavsett om ögonläkarna också är det, så är det ju ett faktum att det varit rättsprocesser mot linstillverkarna och de har erkänt? I så fall vore det väl vara ännu mer snällt mot ögonen att slänga månadslinserna, efter en dag.

• Pindus

jag ska skaffa månadslinser nu o var o provade igår o man känner ju helt klart skillnad på linsen..jag har tom lyckas haft sönder endagslinser vid insättning så det är ju inte samma kvalitet... Man kan säkert ha de flera dagar. Jag personligen för egen del, sen hur andra gör det är upp till dom, tycker att det är riktigt dumsnålt. Tänk om det händer ngt med ögonen o synen...

• Tiffani

Den enda endagslins jag testat är Softlens, och den gick sönder efter en dag! Så alla endagslinser håller inte samma kvalitet som månadslinser, men tydligen tillverkas vissa sorter exakt likadant.

• Linda1976
    Tiffani: Jo, det var några i tråden som hade sovit med linser, och det gick så bra så. Mmm... "for now" - som vi säger.

I huvudsak så formpressas eller svarvas linser, men vilka som tillverkas på vilket sätt det har jag inte i huvudet. Och även om de tillverkas på samma sätt så betyder ju inte det att de är lika bra. Både BMW och Opel tillverkas på löpande band, men tja... osv.....
  • Jennie med ie

Att tänka på också är att användandet av kontaktlinser är en ganska ny företeelse vad gäller gemene man, så de långsiktiga effekterna av kontaktlinsbärande är inte så säkert klarlagda... Och effekterna av att använda endagslinser under t ex 2 veckor eller en månad är definitivt nåt nytt, så inga effekter alls på lång sikt har kunnat konstaterats.

Svar på tråden Nån som har endagslinser som månadslins?