• Tiffani

Nån som har endagslinser som månadslins?

Ja, är det nån som använder endagslinser mer än en dag? De måste ju hålla för rengöring, så vilket märke använder ni??

Ska kanske tillägga att jag haft linser utan problem sen jag var 15, så jag vet allt det med farligheterna med linsexperiment! Behöver inga såna råd alltså..

• Svar på tråden Nån som har endagslinser som månadslins?
  • AnnaOliver031016

min sambon använder endagslinser i veckor.. inga problem säger han.. han har focus daily.. kan dom heta så?
    hansover även med dom ibland..

• Linda1976

Jag vet att du inte vill ha snusförnuftiga råd men det får du ändå:

Du har 2 ögon, det växter inte ut några nya om det händer nåt. Jag jobbar som optikerassistent, och låt mig säga såhär: Om  det skulle bli en infektion pga att du haft endagslinser för länge så kommer du att ångra dig bittert. Det är dumt att vara dumsnål!

Jag blir verkligen bedrövad när jag hör att folk inte är med rädda om sina ögon. Man behöver inte ens märka nåt själv i början, när det väl händer nåt.....

// Linda - faktafanatiker och språkpolis.
  • Mella72

Linda- Men min ögonläkare sa att det inte var så stor skillnad på månadsliner/dagslinser. Han mer eller mindre rekommenderade mig att använda dagslinserna lite längre (om man rengjorde dem såklart). Nu brukar jag inte göra så jämt men ibland har jag haft samma i 2-3 dagar. Jag har dock funderat på att börja använda dem upp till 1 vecka men då måste jag köpa linsvätska. Jag ahr haft problem med ögonen och räknar med att få det igen men eftersom jag lärt mig att känna igen tecken när det är nåt "skit" på gång samt fått in vanan och kolla ögonen med jämna mellanrum så är jag inte direkt orolig för att att inte upptäcka problem i god tid.

• Linda1976

Hm, det är stor skillnad på vattenmängden i linserna, även materialet i sig är det skillnad på.  Och visst, 2 dagar kanske man kan använda dem om det kniper, men att  sova med endags? *ryyyser*.