Anonym (Kimchi) skrev 2025-10-17 19:19:06 följande:
Att ha en ätstörning är ev väldigt svår och komplex situation. Får man tag på dig i uruselt skick så plockas du in och får vätska och näring för att rädda livet på dig. Det är en självklarhet. Du är för sjuk för att ta vettiga beslut och är en fara för dig själv.
Frågan är vad du vill själv? Vill du leva eller vill du helst dö? Vågar du emot hjälp? För att detachable fungera behöver du hitta livsgnista och ha ett hållbart mål. Vara hjälpsökande och behandlingsmotiverad. Sagt det tidigare. Vill du inte så är det som nu ett moment 22. Du gör vad du gör. Kraschar och behöver akut vård för att inte dö. Hur många gånger tror du det funkar? Dina organ kommer att lägga av och då finns ingen återvändo. Vill du ligga och självdö eller skynda på processen får du se till att ingen hittar dig. Du har funderat på hur din familj skulle reagera om du avled. Jag kan garantera att du inte på något vis kan föreställa dig den sorg och förtvivlan det skulle skapa. Långt långt mer än du förstår. Det är nog jävligt när en familjemedlem blir sjuk och avlider eller omkommer i olycka. Men ett suicid skapar sår som aldrig läker. Du ÄR värdefull även om du inte kan se det själv. Du kan definitivt komma igen efter en svår ätstörning. En tuff väg att vandra men det går. Våga ta emot stödet som erbjuds. Våga välja livet!
Det
jag vill är att bara skita i alltihop. Att inte bry mig o inte ens
försöka hålla vikten. Jag inser att det dödar mig, men det är helt fine för mig - jag tycker inte att livet är så mycket att ha ändå.
Men. Jag har närstående som bryr sig, och som har det fruktansvärt pga detta. Det är det enda som gör att jag ändå fortsätter att kämpa (för det gör jag, även om det inte verkar så, jag lyckas bara inte kämpa tillräckligt bra...). Jag vet att det är det man säger - att det går även om det ärr tufft. Jag vill ju tro på det, men vid det här laget har jag insett att det inte gäller mig tyvärr.