• Anonym (S)

Noel eller Henry

Vi funderar på att döpa vår son till Noel eller Henry. Vilket namn tycker ni är finast och hade ni valt?

• Svar på tråden Noel eller Henry
  • Anonym (Jo)

Hade valt Noel, jättefint namn.

• Xenia

Jag tycker båda namnen är fina.

Men osäker på hur Noel ska uttalas. På franskt vis "no-EL"? På engelskt vis "nöel"? Eller som NOO-el? Jag skulle nog valt Henry.

• trollhona

Fina namn bägge två.
    Jag gillar Noel massor, främst om det är ett barn som föds på vintern.
    Men Henry är också helt gångbart.

• Anonym (OO)

Barn ska sina namn även som vuxna och tycker du ts att Noel är ett bra namn på en femtioåring? Henry - alla gånger! Väldigt bra namn!
    Jag råkar känna till en Jason och en Tuva-Li som nu vid uppnådd myndighetsålder lagligen bytt sina hopplösa förnamn till betydligt vanligare och diskretare namn, som dessutom passar ihop med deras respektive efternamn.

Jag råkar känna till en Kevin och

• Anonym (OO)

forts
    Jag råkar också känna till en Kevin som ännu inte bytt sitt namn men som verkligen funderar på det. I hans fall känner jag också föräldrarna och de har numera rätt svårt att förstå sitt namnval för sonen.

• Anonym (Kela)

Noel är fint. Inte svårare att säga än Joel.

• Xenia
    Anonym (OO) skrev 2025-10-17 23:35:14 följande:

forts
    Jag råkar också känna till en Kevin som ännu inte bytt sitt namn men som verkligen funderar på det. I hans fall känner jag också föräldrarna och de har numera rätt svårt att förstå sitt namnval för sonen.

Men Kevin är ju rätt vanligt, varför duger inte det? Vi har ju redan många namn som importerats från Storbritannien: Henry, Harry, Robin, William, Kenneth, Kent, John, Oliver, Oscar, Ossian, Patrik m fl.
  • Anonym
    Xenia skrev 2025-10-18 01:39:06 följande:
    Men Kevin är ju rätt vanligt, varför duger inte det? Vi har ju redan många namn som importerats från Storbritannien: Henry, Harry, Robin, William, Kenneth, Kent, John, Oliver, Oscar, Ossian, Patrik m fl.
    Vilket fruktansvärt inlägg!
  • Xenia
    Anonym (Kela) skrev 2025-10-18 00:15:26 följande:

Noel är fint. Inte svårare att säga än Joel.

Skillnaden är att Joel är ett gammalt bibliskt namn som alla vet hur det uttalas.

Jag har ännu inte träffat på en svensk Noel, därför associerar jag namnet med Noel Coward, Noel Gallagher och "Joyeux Noël".
  • Anonym (Vilket som)

Båda namn är fina.

Svar på tråden Noel eller Henry