Inlägg från: Anonym (biologen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (biologen)

Sega efterdyningar av magsjuka

Det finns flera olika magsjukevirus, både snabba och långsamma.

Det alla snackar om är calicivirus/kräksjuka, som har ett snabb och plågsamt förlopp.

Men barn får flera andra magsjukor också under sina förskoleår, och en långsam typ är rotavirus. Barn blir mer häftigt sjuka, kan kräkas och få diarré. En normalfrisk vuxen som redan har haft detta virus som barn känner sig kanske bara smått illamående i 4-5 dagar och har dålig aptit.

Jag brukar kalla rotavirus "den perfekta dieten"- man vill bara inte äta men mår knappt dåligt förutom det. Inkubationstiden för rotavirus är 1-3 dagar.

"Det finns vaccin godkända för barn, och sedan den 1 september 2019 ingår vaccinationen i det allmänna vaccinationsprogrammet för barn."

www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/rotavirusinfektion/

• Anonym (biologen)
    Anonym (Funderar) skrev 2025-10-19 09:56:05 följande:
    Just det här barnet är vaccinerat mot rota, medan det yngre syskonet som inte smittats, inte vaccinerats. Just rota tror jag inte på i det här fallet. Och visst finns det fler virus än enbart calici, men vi har ändå gått igenom ett antal magsjukor under barnets 10 år och aldrig stött på ett liknande förlopp som detta. Därav min fundering
    Det var ett exempel bara.

Ska man spekulera utanför magsjukevärlden så brukar barnläkarna komma med förstoppning som förstaval, och som uppväxt med rostmackor i klump själv vet jag att det inte var bra för min mage, och jag hade önskat att min förälder insåg det och antingen lärde mig uppskatta andra typer av bröd eller begränsade mitt intag av bröd.

Att dricka mycket och få i sig fiber är viktigt då. Med små barn kan man blanda lite smakneutral matolja i glass/milkshake med kraftig smak och se om det smörjer och hjälper. Eller ge potatismos med extra smör om det slinker ner.

Undvik också syra/läsk/starka kryddor, om det är så att barnet har irriterad magslemhinna efter sjukan bara.

Jag hade gett det två dagar till (om det inte förvärras för då söker ni direkt) och sen sökt vård.
Svar på tråden Sega efterdyningar av magsjuka