Inlägg från: Anonym (Sverige i dag?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sverige i dag?)

Hur fungerar det att leva som hemlös i Sverige?

Timon skrev 2025-10-19 12:53:57 följande:

Jag kom till Sverige från Ukraina. Jag fick gratis boende i ett helt år och ett bidrag på 70 kronor per dag. Varför kan inte en svensk invånare som blir hemlös få samma hjälp? Det skulle väl ta kortare tid för dem att komma på fötter igen. Till exempel, utan att kunna språket kunde jag inte hitta ett jobb direkt efter att jag anlänt till Sverige. Det tog mig sex månader att hitta ett. Även om arbetet var säsongsbetonat kunde jag på två månader tjäna tillräckligt med pengar för att täcka min egen hyra och mat i ungefär fem månader. Jag är inte kvalificerad yrkesperson inom något område, så jag hamnade i okvalificerat arbete. Så jag tror att det är ganska svårt att bli hemlös i Sverige. Antingen måste man vara tillräckligt sjuk för att ta hand om sig själv, eller så måste man helt enkelt vara villig att leva på gatan.

Alla som kommer in i Sverige får det bättre än en Fattig Svensk. Bostad direkt, bidrag för mat, kläder, mediciner. vården så gott som gratis, tandvården samma så gott som gratis.

En Svensk som jobbat hela sitt liv blir pensionär då rasar ekonomin. Från att ha haft lön blir pensionen mindre än hälften av summan med lön.

Fortfarande ska du betala med pensionen Hyra, mat, mediciner, kläder, skor, försäkringar...(har du ingen försäkring så får du inget boende) elen, internet. och andra räkningar.

Har man som  kvinna inte jobbat hela sitt liv utan varit mamma ledig då är pensionen verkligen dålig. 

T.ex ..får du ut 9000Kr-14.000 kr har en hyra på 8000 kr, elen på 200-400 kr, internet 300 kr.

försäkringar hemförsäkring per år på 3000 kr, 60+ försäkring på ungefär samma per år. Maten har blivit svindyr hur man än försöker köpa det billigaste.

Vården om du behöver besöka kostar 300 kr per besök. Tandläkare kostar från 700-4000 kr om inte mer beroende vad som måste göras.

Många äldre blir hemlösa då ekonomin inte räcker till och Svenskar har inte rätt till socialen för där säger dom att familjen, släkten ska hjälpa.

Ingen är villig att leva på gatan utan mat utan mediciner utan kläder och skor, men att vara fattig Svensk fattar inge hur det är eftersom det verkar att alla lever i lyx och flärd.....Ingen ser fattigsvenskar.
    Anonym (?) skrev 2025-10-20 15:44:33 följande:

Har jobbat lite som volentär på ett härbärge för hemlösa. En klar majoritet har missbruksproblem eller någon form av psykisk sjukdom.

De flesta har någon form av inkomst, vanligtvis försörjningsstöd. Många har straffat ur sig från bostadsmarknade, obetalda hyror, skadegörelse, bråk. En del väljer själv att inte ha en fast bostad.

En del lever någon form av säsongsliv. Under varma halvåret bor det utomhus och under vinterna hos någon kompis, partner eller fängelse/behandlingshem/härbärge

Vet inte om du har sett "VID DIN SIDA" volontärer som delar ut mat åt hemlösa i Stockholm. Dom hemlösa är kring 4-5 tusen personer och ingen av dom är missbrukare. Bara fattigpensionärer. 
    Anonym (Skärp dig) skrev 2025-10-20 16:02:03 följande:
    Nåja! Nu är det inte pensionärer som är uteliggare. Det är ren lögn. Det är personer med missbruksproblem och ofta psykiska problem. Och jo, de är "villiga" att bo på gatan för att knarket är viktigare än att sova under tak. Så jävla trött på det här snacket att ställa grupper mot varandra. 
    SÖK UPP  "Vid din sida"  på nätet eller Facebook och läs!!!!......Det har till och med varit på TV om vid din sida och det är INGA MISSBRUKARE....Vanliga fattigpensionärer....Men ni som inte tror detta kommer aldrig tro. 

Läs om detta och svara sen
    Anonym (Daniel) skrev 2025-10-20 18:57:28 följande:
    Exakt, folk har dålig koll på samhället som stort idag, eller så blundar man. Blir bekvämast så 

För att ge folk lite perspektiv. Fattigdomen i Sverige har fördubblats på 4 år, sedan 2021.  Mycket beror tyvärr på nuvarande regerings politik. Där man lyckats montera he's ganska mycket av välfärden. Inte minst för arbetslösa , som nu kommer få så pass låga ersättningar att dom tvingas söka försörjningsstöd. I och med den kraftiga försämringen av akassa + försörjningsstöd.

Det räcker tydligen inte där, eftersom dom nu vill ge sig på försörjningsstödet med. Värt att notera är att väldigt många socialsekreterare just nu har skrivit på ett uppror som är emot detta som regeringen sysslar med.

Även antalet familjer som blir vräkta och barnfattigdomen har ökat under denna regering.

2025, är det alltså inte bara missbrukare som är hemlösa. Det kan handla om helt vanliga personer, då vårat yttersta skyddsnät snart raderats.  Der här ee att alla hemlösa är missbrukare är också en typiskt dömande myt. Många hemlösa tvingas till droger när det väl hamnar på gatan. För att tex klara av hunger och annat. 

Fattigpensionärer existerar med. Och det var en läkare som sa att dom nu får in svårt sjuka äldre. Som inte har råd att hämta ut medicin längre, för att regeringen gjort den dyrare. Denna läkare ifrågasatte detta, och undrade hur det ska bli billigare i längden? Om många ändå tvingas söka akut vård och annan läkarvård, som kostar enorma pengar.
    Håller med dig att många har dålig syn på samhället. 

Men jag tror inte det spelar någon roll vem som sitter i regeringen för Sverige har blivit väldigt hård mot sitt eget folk för att hjälpa folket som kommer in i landet.

Jag litar inte på att någon parti bryr sig om Fattiga svenskar, fattigfamiljer pensionärer eller funktionshindrade. 
    Anonym (Verkligheten) skrev 2025-10-20 18:58:57 följande:

Kom att tänka på ett reportage om en hemlös man i Malmö och det var kanske fem år sedan. Född i Sverige.

Han berättade att han en gång haft ett välfungerande liv som kraschade. Flera olika svåra händelser hände ungefär samtidigt.

Jobbat och betalat skatt i Sverige i säkert 30 år, nu var han lite över 60.

Hemlös och enligt honom så ska socialen ha sagt att han borde ha ett kontaktnät och någon att bos hos vid denna ålder. Man förväntade sig alltås att han skulle fixa det på egen hand.

Så kan det se ut.

Precis och så ser det ut även i dag.
    Anonym (Verkligheten) skrev 2025-10-20 20:52:10 följande:

Den här gruppen är inte prioriterad i Sverige. Knappt någon pratar om den.
    Samtidigt har vi det aktuella exemplet där en flerbarnsfamiljer som kan få ut 46 500 kronor i bidrag per månad

Med två invandrade försäldrar som aldrig betalat en krona i skatt i Sverige.

Det är på detta vis Svenskar som jobbat hela livet och betalt skatt blir pensionärer, hamnar i knipa med betalningarna eller har legat inne på sjukhus blir efter med räkningarna hamnar till slut på gatan HEMLÖSA då ingen hyresvärd väntar på att det ska betalas när det ordnar sig.....Nej istället hamnar man fort som fan på inkasso sen kronofogden . 

Så nej alla är inte missbrukare, kriminella eller oansvariga för att ha blivit hemlösa, men personen måste kämpa på egen hand utan att få hjälp av samhället,

Medans andra familjer får skyhöga bidrag för att fortsätta det liv som dom flesta som inte ser misären tycker alla i Sverige har.
    Anonym (men va?) skrev 2025-10-20 21:27:55 följande:

Jag kan inte fatta att folk fortfarande lever kvar i villfarelsen att det endast är missbrukare, psykiskt sjuka som är hemlösa. Det har skrivits om fattiga pensionärer och barnfamiljer som vräks i media. Läser inte folk alls idag?

www.bostadspolitik.se/2025/06/04/10-000-barn-lever-i-hemloshet/
    www.gp.se/ledare/ovardigt-nar-pensionarer-tvingas-sova-i-bilar.0587cfea-984c-473c-a1a8-fa1284c40dd0?
    www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sa-har-lever-stockholms-hemlosa-pensionarer?
    www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sa-har-lever-stockholms-hemlosa-pensionarer?
    www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/711-barn-vrakta-i-sverige-forra-aret-kan-satta-stora-spar?

Det finns alldeles för många i Sverige som tror att alla lever ett normalt liv. 

Skulle man göra en förfrågan till alla Sveriges människor om Hemlösa fattigpensionärer, Fattigfamiljer, arbetslösa ungdomar som inte kan få boende som inte har mat för dagen, tak över huvudet, mediciner, kläder, hygien så skulle mer än halva Sverige säga .........."NÄ SÅ ÄR DET INTE" Folket bryr sig inte om andra bara om sig själva.

Samhället bryr sig heller inte om hederliga vanliga hemlösa heller för det får heta ...ja ja det är dom där missbrukarna och dom får skylla sig själva.
    nattuw skrev 2025-10-21 21:53:29 följande:
    Grupper som inte röstar eller är lika talrika som barnfamiljer blir inte föremål för politisk triangulering.
    Nu hänger jag inte med vad du menar...

Jag sa inte att jag inte röstar för det gör jag....Har röstat sen jag var 18 år så jag har röstat snart i 50 år.  Men det verkar att alla partier förutom en bryr sig om hela världen, men inte om Sverige eller Svenska folket.
Svar på tråden Hur fungerar det att leva som hemlös i Sverige?