Inlägg från: Anonym (Verkligheten) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Verkligheten)

Hur fungerar det att leva som hemlös i Sverige?

Kom att tänka på ett reportage om en hemlös man i Malmö och det var kanske fem år sedan. Född i Sverige.

Han berättade att han en gång haft ett välfungerande liv som kraschade. Flera olika svåra händelser hände ungefär samtidigt.

Jobbat och betalat skatt i Sverige i säkert 30 år, nu var han lite över 60.

Hemlös och enligt honom så ska socialen ha sagt att han borde ha ett kontaktnät och någon att bos hos vid denna ålder. Man förväntade sig alltås att han skulle fixa det på egen hand.

Så kan det se ut.

• Anonym (Verkligheten)

Den här gruppen är inte prioriterad i Sverige. Knappt någon pratar om den.
    Samtidigt har vi det aktuella exemplet där en flerbarnsfamiljer som kan få ut 46 500 kronor i bidrag per månad

Med två invandrade försäldrar som aldrig betalat en krona i skatt i Sverige.

• Anonym (Verkligheten)
    Anonym (Tyvärr..) skrev 2025-10-21 00:25:25 följande:
    Så är det tyvärr. Många av dessa har fått flera chanser dessutom som de bara sumpat. Jag har svårt att känna empati för en missbrukare som gjort ett aktivt val att förstöra sitt eget liv. Har en bekant som jobbat både inom socialtjänsten och som behandlare på behandlingshem och hon var tvungen att hålla tyst om hur arg hon blev på hur man lade en massa pengar på behandlingar till missbrukare som ändå tänkte fortsätta dricka och droga när de kom ut igen, eller missbrukare som ljög och manipulerade för handläggaren för att få pengar de inte var berättigade till och trots att de inte skötte sig. 

Jag hjälper mycket hellre en hemlös flykting, och tror att de flesta känner som jag.
    Visst kostar missbruksvård stora pengar, men det är promillen av de kostnader som importerad klan- och slälkbaserad kriminalitet medför.

En skjutning hamnar ofta på 75 miljoner kronor.

Sedan har du gruppvåldtäkter, hedersvåld, bidragsbedrägerier och allt annat som skenat senaste 10 åren.
Svar på tråden Hur fungerar det att leva som hemlös i Sverige?