Inlägg från: Anonym (Tyvärr..) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tyvärr..)

Hur fungerar det att leva som hemlös i Sverige?

Anonym (?) skrev 2025-10-20 15:44:33 följande:

Har jobbat lite som volentär på ett härbärge för hemlösa. En klar majoritet har missbruksproblem eller någon form av psykisk sjukdom.

De flesta har någon form av inkomst, vanligtvis försörjningsstöd. Många har straffat ur sig från bostadsmarknade, obetalda hyror, skadegörelse, bråk. En del väljer själv att inte ha en fast bostad.

En del lever någon form av säsongsliv. Under varma halvåret bor det utomhus och under vinterna hos någon kompis, partner eller fängelse/behandlingshem/härbärge

Så är det tyvärr. Många av dessa har fått flera chanser dessutom som de bara sumpat. Jag har svårt att känna empati för en missbrukare som gjort ett aktivt val att förstöra sitt eget liv. Har en bekant som jobbat både inom socialtjänsten och som behandlare på behandlingshem och hon var tvungen att hålla tyst om hur arg hon blev på hur man lade en massa pengar på behandlingar till missbrukare som ändå tänkte fortsätta dricka och droga när de kom ut igen, eller missbrukare som ljög och manipulerade för handläggaren för att få pengar de inte var berättigade till och trots att de inte skötte sig. 

Jag hjälper mycket hellre en hemlös flykting, och tror att de flesta känner som jag.
  • Anonym (Tyvärr..)
    Anonym (Verkligheten) skrev 2025-10-21 01:37:23 följande:
    Visst kostar missbruksvård stora pengar, men det är promillen av de kostnader som importerad klan- och slälkbaserad kriminalitet medför.

En skjutning hamnar ofta på 75 miljoner kronor.

Sedan har du gruppvåldtäkter, hedersvåld, bidragsbedrägerier och allt annat som skenat senaste 10 åren.
    Vanliga gnället på invandringen och dess kostnader. Flertalet av de som kommer hit vill sköta sig, utbilda sig och komma i arbete, på sikt genererar dessa en större vinst för oss en missbrukare som valt att inte vare sig utbilda sig eller arbeta, utan ställt sig utanför samhället.
Svar på tråden Hur fungerar det att leva som hemlös i Sverige?