• Sraah

Äga hus ihop efter skilsmässa

Min skilsmässa från min man går snart igenom efter 6månaders prövotid.

Vi är sams och överens och planerar att ha kvar vårt hus,
    då barnen bor där och vi flyttra på oss när det inte är vår barnvecka.

Nu till funderingen.Bör vi skriva något dokument, 
    säg att pappan går bort, då ärvet barnen hans del av huset.

Skriver man en testamente, fullmakt eller liknande?
    Och måste detta vara ett dokument uppställt av en jusrist?

Någon som vet?

• Svar på tråden Äga hus ihop efter skilsmässa
  • Sraah
    Anonym (Klara) skrev 2025-10-20 13:34:26 följande:
    Tänk på att man inte kan testamentera bort barnens laglott. 

Om ni äger huset 50/50 och en av er dör, så har barnen rätt till 50% av halva huset. 

Det bästa är att prata med en jurist/advokat, så det blir som ni vill om något händer. 
    Nej, det vill vi ju inte heller, vi vill bara att huset ska kunna finnas kvar för den ena föräldern om det händer något.

Tex om exet dör, behöver jag då `vem `hanterar deras del då? (de är 5 och 10)

Jo, har en bekant just vi ska prata med, tack!
  • Sraah
    Ascendere skrev 2025-10-20 13:55:56 följande:

Jurist, finns för många om och men som man inte har möjlighet att hålla koll på som privatperson.

Och räkna med att saker kan ändras den dagen någon av er går in i en ny relation. 

Jo, vi ska prata ed en bekant som är jurist. 
    Och ja, vi är väldigt medvetna om att allt kommer förändras den dagen någon träffar någon :)

• Sraah
    Anonym (?) skrev 2025-10-20 13:28:13 följande:
    Vad ni behöver skriva beror på vad ni vill uppnå

Även om ett testamenet kan skrivas av vem som helst är det lätt att det blir fel om någon okunning gör det. Ta proffshjälp
    Det vi vill uppnå är att vara `säker om något händer den andre parten.

Så att jag hade kunnat bo kvar i huset tex, eller vad som händer om de två barnen då skulle ärva hans del av huset.

Men som flertalet skrivit, så kommer kanske situationen bli helt annorlunda den dagen man träffar någon
  • Sraah
    Fjäril kär skrev 2025-10-20 13:39:53 följande:

Först givetvis en jurist så ni får rätt sorts juridik på plats 

Men sen rent allmänt en mäklare också för att nån dag finns chansen att en/båda träffar en ny partner. Att ni är vänner idag är ingen garanti för att det fortsätter så x tid framåt vartefter ni får egna nya liv...   var inte naiva utan se till att ha en färdig reell plan för närmaste tiden så inte huset blir komplicerat att sälja om 2 år när nån vill bilda ny familj.  

Ja, har en bekant jurist vi ska kolla med.

Ett eventuellt dokument tänker jag skulle gälla så länge vi äger ihop.
    Om han kör ihjäl sig precis när skilsmässan gått igenom tex.

Att sedan eventuellt sälja ser jag inte som ett problem, det tar vi om/när det bli aktuellt.
     Vi har redan pratat om att det då kommer vara han som köper ut, om möjligheten uppstår.

Men ja, även sånt kanske man skulle skriva ner någonstans och signera..

Tack!
  • Sraah
    Anonym (?) skrev 2025-10-20 15:35:02 följande:
    Det finns lite olika sätt att hantera detta. Finns det t ex andra tillgångar i boet kan barnen få det och den kvarvarande partnern  huset. Går att reglera med testamente

Är den enda stora tillgången huset så kommer det bli ett samägande med barnen då det kommer äga 25%.

I övrigt bör ni på papper reglera hur ni ska fördela kostnader för huset som räntor, amorteringar, drift mm.

På sikt kan detta bli besvärligt. Är huset belånat kan det bli svårt att få lån om en av er vill köpa nytt eget 
    Bra inputs!

Huset är enda tillgången, men samägande låter ju helt klart rimligt!

Jo, vi vet att det kan bli besvärligt, den dagen någon vill leva annorlunda än idag,
    med boende eller ny kärlek. Den dagen den sorgen :)

Så ja, ett dokument borde helt klart skrivas med fördelning osv..
  • Sraah
    Anonym (Klara) skrev 2025-10-20 15:38:04 följande:
    Barnen ärver oavsett, så pengarna måste ut. Kanske en livförsäkring så den som blir kvar har råd att lösa ut barnen och behålla huset. Men det kan en jurist svara på. 
    ja, livförsäkring är en bra grej.

Ska se till att han inte tar bort mig som förmånstagare så är det ju lugnt sen! 
    Flört
Svar på tråden Äga hus ihop efter skilsmässa