Inlägg från: Anonym (LOOP) |Visa alla inlägg
  • Anonym (LOOP)

Äga hus ihop efter skilsmässa

Sraah skrev 2025-10-20 15:38:37 följande:
    Att sedan eventuellt sälja ser jag inte som ett problem, det tar vi om/när det bli aktuellt.
     Vi har redan pratat om att det då kommer vara han som köper ut, om möjligheten uppstår.

Men ja, även sånt kanske man skulle skriva ner någonstans och signera..

Tack!

Överenskommelser gjorda i godo riskerar att haverera ju längre tidsaxeln är. Man kan heller inte skriva vad som helst i ett avtal och sedan förlita sig på att det ska hålla över tid. Att han ska köpa måste vara en option, inte tvingande t ex. Situationen kan också bli annorlunda över tid. Du vinner 10 miljoner på spel och vill köpa huset? Någon blir sjuk eller långvarigt arbetslös?

Allt går att lösa men ni ska också ange hur en eventuell tvist mellan er ska hanteras och av vem. Att skriva avtal när man är överens är jättelätt, men det är inte de situationerna avtalet ska hantera.

Det är jättebra att ni är överens med ni måste tänka igenom fler scenarier förutom dödsfall. En bra avtalsjurist hjälper er.

Mina föräldrar gjorde misstaget att samäga ett hus alldeles för länge. Jag har blivit lätt traumatiserad av allt tjafs kring det här. Vilket inte betyder att ni kan sköta det bättre.

• Anonym (LOOP)

Man hoppas i alla fall att TS och exet har tänkt skriva ett basic samägandeavtal.

Det kan reglera vad som ska ske om någon vill sälja. Det reglerar också hur löpande underhåll m.m. ska bestämmas och betalas. Och vad som ska hända om någon bara helt sonika stuntar i att betala eller uppfylla avtalet. Konstigare saker händer hela tiden.

Svar på tråden Äga hus ihop efter skilsmässa