Inlägg från: Anonym (TS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (TS)

Går det att lösa? Arv

Tänk en familj med mamma, pappa och tre vuxna barn. Ett av barnen har sedan många år tagit helt avstånd från familjen och kom inte ens på begravningen när mamman dog.

Nu vill pappan säga boendet värt ca 1milj och ge dessa pengar till de två barnen han har en relation till. Det kan väl på så sätt ses som ett förskott på arvet. Men vad händer när pappan sen dör? För man får väl inte utesluta en bröstarvinge? Kan man komma undan det på något sätt?

• Svar på tråden Går det att lösa? Arv
  • Anonym (TS)

Tack för era svar!

• Anonym (TS)
    Anonym (konsekvens) skrev 2025-10-21 11:42:51 följande:

Det är bra att dåligt uppförande ger konsekvenser. Ett säkrare drag är att köpa kapitalförsäkring med de två barnen som förmånstagare.  

Kapitalförsäkring?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Barnets minne) skrev 2025-10-22 07:22:52 följande:
    Så om ett barn blir utsatt för incest av en förälder och tar avstånd p.g.a. att den andra föräldern inte trodde på det som barn ska det också bli utan arv?

Du har ingen aning om vad som leder till att barn tar avstånd, det är pinsamt tydligt. Det är inget beslut som tas hur som helst.
    Det är givetvis inte incest eller liknande detta handlar om. Och jag vill inte att det spekuleras olika anledningar här i tråden. Jag ville bara ha svar på min fråga om arv.
Svar på tråden Går det att lösa? Arv