• Nandez

Allt för Sverige 2025

I kväll startar programmet. Här kan man prata om gänget från USA och deras äventyr i Sverige😀

Väl mött😀

• Svar på tråden Allt för Sverige 2025
  • Jhannis
    Nandez skrev 2025-10-21 20:25:49 följande:
    Har missat det helt och hållet
    Tror att det är vanligare i Norrbotten. Billigt med färskpotatis från eget land och sill på burk är inte så dyrt. Smält smör med lök. Dock har jag förätit mig på sill så jag väljer lax till Skrattande
  • Jhannis
    Tornedalen: Rätten är en klassiker i Tornedalen, där den ingår i den lokala matkulturen. Den är också populär i norra Finland.

Fattigmanskost: Ursprungligen var det en enkel och billig rätt som kunde ätas av både rika och fattiga, särskilt under sommaren när färskpotatisen var tillgänglig.

Modern delikatess: Idag har rätten en ny status och ses ofta som en delikatess, särskilt med lokala tillbehör som gravad eller rökt fisk.

Tog lite info om Dopp i Kopp Solig
  • Nandez
    Jhannis skrev 2025-10-21 20:37:15 följande:
    Tror att det är vanligare i Norrbotten. Billigt med färskpotatis från eget land och sill på burk är inte så dyrt. Smält smör med lök. Dock har jag förätit mig på sill så jag väljer lax till Skrattande
    Så är det nog
  • Nandez
    Jhannis skrev 2025-10-21 20:48:09 följande:
    Tornedalen: Rätten är en klassiker i Tornedalen, där den ingår i den lokala matkulturen. Den är också populär i norra Finland.

Fattigmanskost: Ursprungligen var det en enkel och billig rätt som kunde ätas av både rika och fattiga, särskilt under sommaren när färskpotatisen var tillgänglig.

Modern delikatess: Idag har rätten en ny status och ses ofta som en delikatess, särskilt med lokala tillbehör som gravad eller rökt fisk.

Tog lite info om Dopp i Kopp Solig
    Intressant, tack för infoGlad
  • Xenia

Jag blev nästan sur på den där kvinnan som inte hade vett att uppskatta vår älskade nypotatis utan sade föraktfullt "just fucking potato".

• Jhannis
    Xenia skrev 2025-10-22 23:53:27 följande:

Jag blev nästan sur på den där kvinnan som inte hade vett att uppskatta vår älskade nypotatis utan sade föraktfullt "just fucking potato".

Folk har blivit för vana att äta snabbmat.  Ja man säger inte så i Tv program.
  • Nandez
    Xenia skrev 2025-10-22 23:53:27 följande:

Reagerade också
  • Jhannis
    Nandez skrev 2025-10-27 19:19:40 följande:

I kvällens avsnitt får Trent veta sin släkthistoria

Har ännu inte lärt namnen på deltagarna Skrattande
Svar på tråden Allt för Sverige 2025