Kräver svärmor för mycket av oss?
Ni gor redan alldeles for mycket har, och inte ens det racker. Hon ar anda otacksam och klagar pa allt. Hon styr ju era liv om din man tvingas dit 2-3 ggr i veckan + att ni slosar alla helger pa henne. Ni maste ta er ur detta och fa det pa en normal niva.
Jag foreslar att ni "aker bort" en helg. Ni kan forstass stanna hemma, men poangen med det hela ar att ni istallet umgas som par och helt enkelt stanger av era telefoner over helgen. Da kan hon inte stora er mitt i och ni har ju meddelat henne om att ni ar bortresta/har andra ataganden, sa hon vet ju (innerst inne) att ni inte ar tillgangliga. Skicka en chokladask, ett par bakelser, nagra veckotidningar (eller vad hon nu kan tankas gilla) som "helgpresent" (for att ni uteblir). Sen vet ni att hon anda kommer att klaga, bade pa det ni skickat och att ni svikit henne pa helgen, men det ar bara att sta pa er.
Jag tycker att ni ska satsa pa er sjalva som par. Tank ut saker ni skulle vilja gora om helgerna och se till att gora dessa. Var strikt att ni vid dessa tillfallena inte kan traffa svarmor och stang av telefonerna under tiden (viktigt for er egen sinnesro, annars kommer ni inte att kunna njuta av det ni gor). Om hon sager att det ju gar att prata med henne trots att ni ar med andra sa svarar din man att det faktiskt ar mycket ofint, och sen haller han sig till det svaret (utan andra forklaringar).
Res bort (ensamma eller med vanner) till en avkopplande stuga i skogen. Forklara att det inte finns telefontackning dar. Ak och halsa pa slaktingar och vanner ni inte traffat pa lange, eller bjud hem dem. Ga pa utstallningar, evenemang och annat roligt. Sen kan ni ju vika en helg i manaden at svarmor, dar hon far chansen att traffa er (utover de ganger din man tvingas dit under veckorna). Klagar hon da, eller pratar fult och ger er daligt samvete sa ar det bara att resa sig och saga att vi ar inte har for att ta skit, utan for att umgas och ha trevligt. Ar det inte trevligt sa gar vi - och sa gor ni det ocksa. Ar ni konsekventa sa lar hon sig till sist att ni faktiskt gar om hon ar elak. Tror det ar enda sattet ni kan fixa detta, eftersom hon da vet att hon har nagot att forlora om hon borjar raljera. Samma sak gar att gora vid telefonsamtal. Ar hon anklagande och elak kan din man helt enkelt saga att "detta var inget trevligt samtal, sa vi avslutar det nu" eller "jag kan inte med negativa samtal, sa jag lagger pa nu (sa far vi prata nar vi har nagot positivt att prata om)".