Eira eller Freja?
Hejsan!
Dessa två fornnordiska namn låter ganska så lika varandra, men vilket tycker ni är finast?
Eira
Freja
??
Vi kan inte bestämma oss...
Hejsan!
Dessa två fornnordiska namn låter ganska så lika varandra, men vilket tycker ni är finast?
Eira
Freja
??
Vi kan inte bestämma oss...
Båda är fina. Eira är väl betydligt ovanligare än Freja. Sedan är jag ju partisk till Freja då jag själv heter det 
Eira!
Bägge två är vackra namn.
Jag röstar på Freja för jag tycker det är ett starkare namn med mer igenkänningsfaktor. Men inget fel på Eira, det har fått ett uppsving nyligen och många små tjejer heter det just nu.
Båda är fina namn men röstar för Freja.
Freja är ett av mina favoritnamn.
Agnes eller Signe ???
Två väldigt fina namn. Personligen gillar jag Eira bäst.
Eira! Gillar det för att det är vackert, feminint och lite mystiskt.
Freja är inget bra namn. Många tror att det är ett vikingatida kvinnonamn men det är inte det, ingen hette det på vikingatiden. Freja var fruktbarhetsgudinnan, och det finns uppteckningar om olika riter till hennes ära... som har att göra med fruktbarhet, jag behöver väl inte gå in på det mer i detalj? :D
Glömde: Eira är inte fornnordiskt, det är irländskt.
Eira! Gillar det för att det är vackert, feminint och lite mystiskt.
Freja är inget bra namn. Många tror att det är ett vikingatida kvinnonamn men det är inte det, ingen hette det på vikingatiden. Freja var fruktbarhetsgudinnan, och det finns uppteckningar om olika riter till hennes ära... som har att göra med fruktbarhet, jag behöver väl inte gå in på det mer i detalj? :D