Inlägg från: Anonym (Ida) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ida)

Huvudvärk 11 åring

Min pojke har sedan flera år spänningshuvudvärk men nu har det blivit oftare och mer långdraget. Vad kan det bero på? Fler som varit med om samma?
    Nu blir jag orolig. Det sitter liksom i i flera dagar, även på natten. Släpper nån dag och sen återkommer. verkar uppstå mycket av spänningar. Stress och oro och sömnbrist och skärm användning verkar vara utlösande. Men jag vet ju inte säkert. Ibland vaknar han med det men oftast har det kommit på eftermiddagen och sen släpper det inte på natten utan håller i sig i ett par dar i varierande grad.

• Svar på tråden Huvudvärk 11 åring
  • Anonym (Ida)
    Fjäril kär skrev 2025-10-22 17:25:36 följande:

Börja med att boka tid hos en optiker och ta en synundersökning och se om han möjligen ser dåligt och kanske behöver glasögon. 

Kolla med tandläkaren om eventuellt bettskena kan vara ett alternativ om han kanske gnisslar tänder på natten , har sneda tänder eller annat som pågår i käken 

Boka läkartid och gärna också en fysioterapeut (sjukgymnast)  .  Se över ergonomi och hur han sitter under dagarna och om det finns spända muskler eller om det finns annat som stör . Hörsel, ångest , stökig skola etc kan också trigga huvudvärk.  Kolla med blodprov hur värden ligger och om det finns brist på något. Äter och dricker ordentligt?  

Tack för alla tips.
    synundersökning kan behövas.
    Han gnisslar tänder, det hör vi och läkaren såg det på sidan av tungan. Men kan det göra så man helt plötsligt får mer huvudvärk?
    Ångest skulle det kunna vara. Han är orolig av sig.
  • Anonym (Ida)
    Fjäril kär skrev 2025-10-22 20:38:11 följande:
    Självklart kan gnissla tänder utlösa huvudvärk eftersom det har med spänning i käken och nacken stt göra, ett stoppat blodflöde  nerver etc , man kan ju även bita ihop käken vid ångest och spänna käken omedvetet. Det kan såklart utlösa svår huvudvärk båda delarna.  Huvudvärk blir då ett sätt för kroppen att säga ifrån att den  är för spänd.  
    Javisst kan det vara så. Är säkert så att kroppen är för spänd. Har varit mycket för honom med press från skolan att han måste komma dit trots att han får mycket frånvaro. Men vad gör man åt det? En bettskena skulle väl aldrig funka på en 11 åring?! Är ju rätt obekvämt. Har prövat själv. 
Svar på tråden Huvudvärk 11 åring