• Mammaforstagangen

Vad gör jag för fel?

Min dotter på 3 månader har nu i flera veckor skrikit varenda gång hon ska sova.  Det är skrik och panik tills hon somnar. 

Snälla, vad gör jag för fel? har ångest inför varje nattning/vila. Hon behöver mycket stöd för att somna så vi vaggar henne till sömns men vi har provat andra metoder för att se om det är det som är problemet. Men nej, kvitta vad vi testar så är det bara skrik och gråt.

• Svar på tråden Vad gör jag för fel?
  • Anonym (Reflux?)

Kan det vara tyst reflux? Då gör det ont när dom ligger ner. Man kan prova med att höja huvudänden så huvudet kommer upp lite.

• Anonym (Reflux?)

Kan det vara tyst reflux? Då gör det ont när dom ligger ner. Man kan prova med att höja huvudänden så huvudet kommer upp lite.

• Anonym (M)

Vilka råd har du fått på BVC?

Om hon vill bli vaggad så fortsätt så, hon är ännu så liten. 

• Anonym (MKR)
    Mammaforstagangen skrev 2025-10-22 19:15:14 följande:
    Vad gör jag för fel?

Min dotter på 3 månader har nu i flera veckor skrikit varenda gång hon ska sova.  Det är skrik och panik tills hon somnar. 

Snälla, vad gör jag för fel? har ångest inför varje nattning/vila. Hon behöver mycket stöd för att somna så vi vaggar henne till sömns men vi har provat andra metoder för att se om det är det som är problemet. Men nej, kvitta vad vi testar så är det bara skrik och gråt.

Låter som du gör allt rätt med den omvårdnaden.

Resultatet ser du dock inte genom att barnen inte skriker när de är småbarn utan att de blir tryggare individer i framtiden.
  • Anonym (MKR)
    Mammaforstagangen skrev 2025-10-22 19:15:14 följande:
    Vad gör jag för fel?

Prata med BVC om det skulle vara något medicinskt.

Du verkar vara en superbra mamma. 
  • MammaTillDansband

När mina barn varit 3 månader har jag i de flesta fall ammat dem till sömns. Ammar du eller ger du flaska? 
    En bebis kan absolut skrika pga tyst reflux, men det kan också vara hunger. När de är så små behöver de äta riktigt ofta, oftare än vad vi vuxna tror. När en bebis är mätt och go´ somnar hen lättare. 

• Mammaforstagangen

Vi misstänker tyst reflux men får inte gehör av barnläkaren då hon går upp i vikt och anses därför vara en ?frisk bebis?. så om någon har erfarenhet av barn med tyst reflux och hur man kan underlätta allt från nattning till skrik pga obehag av magsyrorna så dela gärna med er. 

• Ninaed3

Mina två barn har alltid gjort så i den åldern! tror inte du behöver oroa dig. Är nog bara en fas! Kämpa på!

• anlinsa

Vår pojke som nyligen blev 3 månader beter sig rätt likt? Vi upplever att det har blivit lite bättre sedan vi insåg att hans normala ?wake window? är runt 1,5 h, så nu försöker vi gå runt med honom i famnen lite proaktivt när vi närmar oss 1,5 timmarssträcket sedan han sov senast, även om han inte har visat starka trötthetstecken. Ibland skiter det sig ändå och han blir ledsen, men ofta funkar det och han somnar till slut, utan skrik. Så vi tänker att han kanske blivit övertrött ofta innan och att det kan ha varit del av problemet. För övrigt har han typ heller aldrig somnat bra om man bara lägger honom ner (förutom när han ska somna om under nätterna), behöver alltid gungas antingen genom att vi går eller sitter och studsar på pilatesbollen 😅

Jag vet att det inte är så, men man blir ju nästan lite galen av att se folk med ?chill?-bebisar gå runt på stan (och på sociala medier) och hitta på allt möjligt utan något klag, då känns det som att man är den enda med en lite ?svårare? bebis. Vår kille är absolut inte nöjd hela tiden, men förhoppningsvis fortsätter det att bli bättre och bättre, om än långsamt. Hoppas samma för er!  

• Zixtri

Det kallas witching hour och är en fas i den åldern! Googla det. Jättejobbigt men kommer gå över. <3

• Anonym (Sudden)

Jag minns inte riktigt när det började, tror att det var lite senare än tre månader, kanske uppåt fyra månader, men vår son blev också sådan kvällstid. Det enda som fungerar är att han är riktigt trött och sen blir ammad till sömns. Han är åtta månader nu och det verkar hålla i sig. Han har dock aldrig kunnat somna utan att man håller i honom eller ligger tätt intill, det bara eskalerade där runt fyra månader. 

Det är nästan som att han är rädd att missa något när han sover, så han kämpar emot in i det sista. Nåväl, det går väl över någon gång...

• Jemp

Har ni provat att söva med bebisen upprätt, tex i bärsele/sjal?

Jag håller med om att mina oftast ammade till sömns. Vill också lägga till att de ammar extra länge i perioder för att öka produktionen. Det ligger alltså i den normala utvecklingen att periodvis amma längre stunder, särskilt kvällstid, än vad som tidigare varit nödvändigt. Det påverkar ju också insomningen. 

Svar på tråden Vad gör jag för fel?