• Anonym (Kaos)

Inte säga upp sig

Min partner har ADHD. Hon har fungerat bra på sitt jobb när hon tagit sin ADHD medicin. Tyvärr gav medicinen en del otrevliga biverkningar så att hon ska fasa ut den och sätta in en ny medicin. Hon håller just nu på och fasar ut medicinen och ska sätta in en ny medicin. Allt detta sker under översyn av läkare. Just nu är hon av förståeliga skäl lite kaosaktig och har  efter en mindre motgång på jobbet fått för sig att säga upp sig. Jag tycker det är en dum idé eftersom hon inte riktigt är sig själv just nu. Själv har hon inte insikten att förstå sitt beteende. Ge mig tips hur jag ska kunna nå henne och få henne att förstå att just nu är det inte rätt tillfälle att säga upp sig.

• Svar på tråden Inte säga upp sig
  • Anonym (J)

Den som inte gör någonting gör inga misstag. Försök att förmedla den här idén till henne.

• Anonym (A)
    Anonym (J) skrev 2025-10-22 20:30:29 följande:

Den som inte gör någonting gör inga misstag. Försök att förmedla den här idén till henne.

Håller med.
  • Anonym (Kaos)

i Tack, jag tror jag förstår vad du menar ? att försöka få henne att inte agera på impulsen just nu utan låta det lugna sig lite. Det är nog precis det jag försöker uppnå, men det är svårt att nå fram när hon känner sig så frustrerad. Har du något tips på hur jag bäst kan förmedla det till henne utan att hon känner sig ifrågasatt? just nu utan låta det lugna sig lite. Det är nog precis det jag försöker fram när hon känner sig så frustrerad. Har du något tips på hur jag bäst kan förmedla det till henne utan att hon känner sig ifrågasatt?

• Anonym (K)

Vad har hon tänkt göra istället då? Förklara att man säger upp sig först efter att man har en plan eller ett nytt jobb på plats.

• Anonym (Jane D)

Jättebra idé, men så här stora förändringar funderar man på en månad om det känns helt rätt, mycket kan förändras under den tiden och lätt att sluta jobb, svårt att börja. 

• Anonym (J)
    Anonym (Kaos) skrev 2025-10-22 20:47:13 följande:

i Tack, jag tror jag förstår vad du menar ? att försökOm hon slutar på grund av ett mindre bakslag, prata med henne om att alla gör misstag, och att människor växer och blir mer erfarna i sitt arbete genom sina misstag. Det var det jag menade.a få henne att inte agera på impulsen just nu utan låta det lugna sig lite. Det är nog precis det jag försöker uppnå, men det är svårt att nå fram när hon känner sig så frustrerad. Har du något tips på hur jag bäst kan förmedla det till henne utan att hon känner sig ifrågasatt? just nu utan låta det lugna sig lite. Det är nog precis det jag försöker fram när hon känner sig så frustrerad. Har du något tips på hur jag bäst kan förmedla det till henne utan att hon känner sig ifrågasatt?

• Anonym (J)
    Anonym (Kaos) skrev 2025-10-22 20:47:13 följande:

i Tack, jag tror jag förstår vad du menar ? att försöka få henne att inte agera på impulsen just nu utan låta det lugna sig lite. Det är nog precis det jag försöker uppnå, men det är svårt att nå fram när hon känner sig så frustrerad. Har du något tips på hur jag bäst kan förmedla det till henne utan att hon känner sig ifrågasatt? just nu utan låta det lugna sig lite. Det är nog precis det jag försöker fram när hon känner sig så frustrerad. Har du något tips på hur jag bäst kan förmedla det till henne utan att hon känner sig ifrågasatt?

Om hon slutar på grund av ett mindre bakslag, prata med henne om att alla gör misstag, och att människor växer och blir mer erfarna i sitt arbete genom sina misstag. Det var det jag menade.
  • Anonym (Tobias)

Prata lite om utmaningen med att hitta nytt arbete om hon säger upp sig nu.
    Prata om att hon är mitt uppe i en process med sina mediciner och att hon kanske inte riktigt får grepp om sina tankar för tillfället. 
    Som fler skrivit, det kan vara så att hon har känslor om att inte trivs och vilja sluta men försök pausa där och gör ingenting förrän den nya medicinen är satt. Så att hon sen kan utvärdera hur saker verkligen ligger till. 

• Finländsk

Jag kan inte riktigt hålla med alla som säger att du ska förklara för henne hur dåligt beslut det är. Oftast handlar det här om att inte se någon annan utväg och att inte mera orka vara till besvär och att misslyckas, en känsla som inpräntas i personer med ADHD från att de lärt sig gå och drar ner sin första antika blomvas från pianot de inte fick klättra upp på.

Det är bättre att utgå från vilka möjligheter det finns. Gärna något väldigt konkret. Och visa tydligt att du är 100% med henne. Bra att komma ihåg är att allt som upplevs som tvång eller "borde göra" är hundra gånger tyngre för en som har ADHD, speciellt när orken och motivationen är slut". Försök alltså motivera med inspiration mer än "det är bättre att göra så här". Och var nyfiken på vad hon vill, hur hon vill ha det om ett år t.ex.

Svar på tråden Inte säga upp sig