Inlägg från: Anonym (Rick) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rick)

Dålig förälder?

Anonym (Föräldern) skrev 2025-10-22 22:21:16 följande:
    Dålig förälder?

Har en fundering kring föräldraskap. Har stora barn där någon är utflugen redan och någon påväg ut i vuxenvärlden. Sedan har jag ett på väg in i tonåren (12år). Är skild sedan många år och har 2 av barnen boende hos mig på heltid, då mamman i fråga flyttat till annan ort.
    Nu till min fråga.
    Är jag en dålig förälder, som tycker att dottern, på 12 år, ska vistas hos sin mamma, minst 80% av sina skollov?
    I övrigt är hon varannan helg hos sin mamma och bor som sagt hos mig och går i skola här, där vi bor.
    Mamman tycker jag är självisk och dålig förälder, när jag ställer dessa krav.
    Själv tycker jag snarare att det borde vara en självklarhet, att både dotter och mamman vill träffas på loven och jag ska inte kallas alla möjliga saker av mamman i fråga. Eller är jag helt fel ute?
    Kan tillägga att det finns inga missförhållande, varken hos mig eller mamman.

Det enda som indikerar att du är en dålig förälder är att du inte sköter dina relationer.
  • Anonym (Rick)
    Jimmy75 skrev 2025-10-22 23:09:04 följande:
    Inte sköter sina relationer????
    Ja, han är skild.

Dessutom svårt för dottern då de inte ens bor på samma ort. Snacka om att barnen får ta smällen för att föräldrarna inte skött sin relation.
  • Anonym (Rick)
    Jimmy75 skrev 2025-10-23 10:11:39 följande:
    Mamman valde att flytta. Vad är hans bristande ansvar i det???
    Vad han har för ansvar i att han valde en dålig mamma till sina barn?
  • Anonym (Rick)
    Anonym (Separerad) skrev 2025-10-24 11:04:32 följande:
    Att mina barns pappa skulle bete sig som ett as vid separationen, flytta till andra sidan Stockholm och sen skylla på att jag inte ville att han skulle bo så pass nära att han kunde ha barnen varannan vecka hade jag inte en susning om 11 år tidigare när barnen kom eller 22 år tidigare när vi blev ett par.

Det hade underlättat enormt om det hade stått "idiot" i hans panna när vi träffades.
    Märkligt att bara människor jag känner aldrig råkat ut för detta.

1. Välj en bra partner
    2. Vårda relationen

Det kan bli skilsmässa men då ska man åtminstone vara ärlig mot sig själv och de misstag man gjort på dessa punkter.

Anledningen till att många går från skilsmässa till skilsmässa är att de hela tiden skyller på den andra parten.
  • Anonym (Rick)
    Jimmy75 skrev 2025-10-24 08:23:14 följande:
    Kan du förresten säga var du köpte din kristallkula, eller om du nu spår i en tekopp. Jag vill också kunna veta redan nu vad min partner gör om 20 år från idag. För jag har förstått på dig att det tydligen är möjligt.
    Lär man känna en människa lär man också känna deras värderingar. Väljer man en bra kvinna och är en bra man själv samt vårdar relationen så är.kanslenrisken för ett dåligt äktenskap runt 5 procent. Finns risk för att någon av parterna blir allvarligt sjuka eller dylikt som gör att relationen utsätts för extrema prövningar.

Fast i de normala skilsmässor så är det antingen så att man gjort dåliga val eller inte vårdat relationen, inte sällan båda två.
  • Anonym (Rick)
    Agda90 skrev 2025-10-24 09:56:28 följande:
    Verkar dock som att mamman inte är intresserad av att ha mer umgänge med sitt egna barn och du anser att det är pappan som brister?

Jag hoppas att du inte har barn!
    Ja, vad hemskt det är för barnen att växa upp i en trygg kärnfamilj med ekonomisk frihet och nära till far och morföräldrar. 

Det är pappan som skriver och därför jag skriver att han ska ta ansvar. Hade mamman skrivit hade jag sagt samma sak till henne.
  • Anonym (Rick)
    Anonym (Separerad) skrev 2025-10-24 20:51:56 följande:. 
    Du har ingen som helst rätt att vare sig döma mig, TS eller någon annan som separerar från sina barns andre förälder. Där den man trodde var en vettig partner från början (de flesta är inte så impulsiva att de tror att barn ska rädda en dålig relation utan man tror faktiskt att personen är vettig) ändrar sig totalt efter att barnen kom. Ska man lida då "för barnens skull"? Eller är det bättre att visa att man inte ska stå ut med vad skit som helst? 

På vilket sätt kan man vårda en relation där den andre blir personlighetsförändrad efter barn? Där man aldrig vet vilken personlighet man kommer hem till? 
    Varför fokuserar du på punkten 2 när du uppenbarligen gjorde fel på punkt 1. Ditt problem är att du inte tar ansvar för det. Risken är således uppenbar att du kommer att välja en dålig partner igen.

"1. Välj en bra partner
    2. Vårda relationen"
Svar på tråden Dålig förälder?