• Anonym (Skolvägran)

Han vägrar gå till skolan

Jag har en son på nästan 16 år som vägrar gå till skolan. Jag stanade hemma i 4 månader för att köra honom till o från skolan men jag är vuxen och måste ta ansvar och jobba. Så nu går jag hemifrån 2 timmar innan han börjar vilket gör att han måste ta bussen som tar 10 min  De gör att han har varit hemma mer än 50% av tiden o bara spelar. 
    Kan man verkligen begära att en förälder ska köra sin 16 åring för att den ska gå till skolan eller kan de inte vara hans egna ansvar?!??! De landar klart på mig också med oroliga lärare osv, soc är redan inkopplad. Han är inte mobbad men introvert och väljer ofta att vara för sig själv .
    Inga inlärningssvårigheter heller.
    De är ett moment 22 för om jag inte kör honom går han inte då " tar jag inte mitt ansvar som förälder " om jag kör honom blir Ekonomin drabbad . Själv var jag kanske 10 när jag vakna tog på mig o tog mig tilll o från skolan själv. 

• Svar på tråden Han vägrar gå till skolan
  • Jimmy75

Du kan inte rakt av jämföra dig själv med honom på det viset. Jag har full förståelse för hur tufft det är för dig men det är inte helt ovanligt idag. Det är dock MYCKET ovanligt att det bara handlar om lättja utan många gånger finns det en riktig problematik bakom. Om du dock känner dig helt säker på att det är spelet det handlar om och inget annat kan du ju plocka bort spelet och endast erbjuda det särskilda tider och villkorat mot att ansvar tas - observera att det då är viktigt att först veta om han har förmågan att kunna ta det ansvaret självständigt.

• Lisa0987

Jag har tre barn men har inte haft ditt problem och det är väldigt lätt att sätta sig på höga hästar och säga vad du borde göra, men jag känner varken dig eller din son.

Svaret på din direkta fråga är dock att man som 16-åring ska kunna ta ansvar för att åka till skolan.
    Jag förstår din oro. struntar han totalt i vad du säger?

Vad säger din son om situationen? Har han ett konsekvenstänk? Jag tror du behöver stöd. Har ni pratat tillsammans, skolan, soc, ev psykologer.

• Anonym (Em)

Plocka bort spelet! Gärna mobil och wifi också. 

Ni kan använda det som konsekvens också. Har han inte varit i skolan får han inte spela efter skoltid heller. Då belönas han med mobil och spel när han går till skolan. 

• Anonym (Mamma)

Stäng av internet under dagtid.
    Väck sonen varje dag.
    Stannar han hemma så förväntas han ha middagen på bordet när övriga kommer hem.

• Anonym (MM)

Definitivt wi-fi:n avstängd under dagarna! Stäng av den redan på kvällen när han går och lägger sig och sätt på den när han kommer hem från skolan igen. 

Om du måste så tar du med dig spelet i bilen till jobbet. Inga jäkla belöningar för att sitta hemma. 

Det är viktigt att bryta detta innan det går för långt, för när det har nått en viss gräns blir det jättesvårt att gå tillbaka till skolan igen. Så om du måste jobba mindre så är det tyvärr ett måste. Eller så tar du med honom när du åker till jobbet och lämnar honom i skolan redan då. Om han inte klarar att ta sig till skolan på egen hand så är det där han är just nu, det går inte att jämföra med hur det var när vi var små och det "roliga" fanns i skolan, inte hemma. 

Han får väl inget studiebidrag heller om han inte är i skolan? Och ingen månadspeng från dig heller antar jag?

Svar på tråden Han vägrar gå till skolan