Inlägg från: Anonym (Kollega) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kollega)

Inte välkommen på jobbet med magsjuka hemma

Jag har magsjukt barn hemma. Själv är jag frisk och tänkte åka till jobbet som vanligt. Men enligt kollegor är jag inte välkommen på jobbet när det är magsjuka hemma. Vi jobbar inte med något känsligt (på kontor) och har ingen sådan uttalad policy. Chefen har inte problem med att jag är där, men ett antal kollegor tycker alltså att jag ska vara hemma. 

Är det rimligt att jag ska behöva vabba varje gång något barn är magsjukt, på grund av att kollegor inte vill ha mig där? Barnens pappa jobbar heltid hemifrån och vabbar mer än gärna. 

• Svar på tråden Inte välkommen på jobbet med magsjuka hemma
  • Anonym (Kollega)
    Anonym (C) skrev 2025-10-23 08:40:11 följande:

Chefen bestämmer

Jo visst, men det är inte så jäkla kul att komma dit när de högljutt förfasar sig över att jag är där. 
  • Anonym (Kollega)
    Jemp skrev 2025-10-23 08:42:28 följande:
    Varför vet de om magsjukan?
    Jag var dum nog att svara jakande på det när HR frågade varför barnet var sjukt.
    Jemp skrev 2025-10-23 08:41:56 följande:

Nej det är inte rimligt. 

Det Är inte heller i linje med 1177s rekommendationer, och om pappan vabbar har du inte rätt att göra det.

Pappan vabbar inte, utan jobbar hemma. Det gör jag också oftast när jag är hemma med sjuka barn, men ibland har jag möten som enbart är fysiska och då måste jag vabba istället. 
  • Anonym (Kollega)
    Anonym (Mmm) skrev 2025-10-23 08:46:05 följande:
    Varför berättade du för dina kollegor att din man är hemma och vabbar för magsjuka innan du är på arbetet? Om man berättar det gör man väl det när man är på plats, inte hemifrån. Märkligt. 
    Just idag är min man bortrest, men det innebär att jag inte heller är välkommen imorgon när han är hemma igen. Idag behövde jag meddela att jag jobbar hemma pga sjukt barn. 
  • Anonym (Kollega)
    Anonym (Mmm) skrev 2025-10-23 08:55:51 följande:
    Då kanske det löser sig av sig själv, dvs du är också magsjuk innan dagen är slut. 
    Om du arbetar på kontor kan du väl också arbeta hemma imorgon om du är frisk.

Varför ringer du till HR när du vabbar? Och har dina kollegor hört av sig till dig och sagt att de inte vill att du kommer imorgon?
    Av alla gånger barnen varit magsjuka, har jag smittats en gång. Sannolikheten är stor att jag är som vanligt imorgon. Och just imorgon har jag ett möte där jag behöver vara på plats under. 

Jag följer så klart de rutiner som min arbetsplats har när vi sjukanmäler oss eller i mitt fall, oväntat arbetar hemifrån. Det är inte heller första gången vi har magsjuka i huset och varje gång jag dyker upp ojas det över att jag inte borde vara där och att de inte vill ha mig på plats. 
  • Anonym (Kollega)
    Anonym (Mmm) skrev 2025-10-23 09:03:00 följande:
    Och vad är annorlunda denna gång, eftersom du känner behov av att skriva här?

Om du klarat av att tackla deras beteende förut, varför är det annorlunda imorgon?

Vad vill du egentligen med din trådstart? 
    Tuggade du taggtråd till frukost i morse eller?

Vanligen känner jag mig nödd och tvungen att arbeta hemifrån för att det gnälls så mycket. Ibland fungerar det inte, som imorgon. Därför undrar jag om det verkligen är rimligt att kollegors känslor för just magsjuka, ska få styra. 
  • Anonym (Kollega)
    Anonym (Mmm) skrev 2025-10-23 09:12:49 följande:
    Fast du brukar ju inte arbeta hemma när det är magsjuka i familjen, du skriver ju så här: 

Det är inte heller första gången vi har magsjuka i huset och varje gång jag dyker upp ojas det över att jag inte borde vara där och att de inte vill ha mig på plats. 

Så jag undrar igen, varför är det så viktigt vad kollegorna tycker just imorgon. Du har fått OK av din chef, så vad är problemet? 
    Tja, det är ju inte jättekul med kollegor som mer eller mindre flyr hals över huvud och hälsar att de inte vill vara nära mig eller att jag inte borde vara på plats. 
  • Anonym (Kollega)
    Anonym (Hanna) skrev 2025-10-23 09:49:49 följande:

Har du någon på jobbet som har diabetes eller som har en i familjen som har diabetes så har du ett svar gott nog där. Magsjuka kan innebära livsfara för diabetiker. 

Jag hade också flytt hals över huvudet som kollega till dig då det absolut värsta jag vet är magsjuka, har helt feber i en vecka än magsjuka i ett dygn eller två. 

Sedan gäller ju extremt noga med hygien både hos dig och kollegorna. Under pandemin lärde sig de flesta att tvätta händerna korrekt men idag verkar många glömt av det så här du fått med minsta lilla smittsamma bakterie som landar på fel ställe så ligger det snart fler kollegor däckade. 

Men översta är det viktigaste: finns det diabetiker stanna hemma.

Jag har nedsatt immunförsvar och en influensa innebär alltid sjukhusinläggning för mig. Jag flyr ändå inte hals över huvud när kollegor är trötta och har ont i huvudet, eller när de har barn med feber hemma. Det är ju mitt problem, inte deras. 

Och jag är ledsen, men din kräkfobi får du ansvara för själv. Självklart tvättar jag händerna noga, jag pillar inte på mina kollegor och jag känner efter om jag har symptom. 

Vi har inga diabetiker i mitt arbetsgäng. 
  • Anonym (Kollega)
    Anonym (soffipropp) skrev 2025-10-23 10:09:25 följande:
    Det sa jag aldrig heller. Som någon skrev - det är chefen som avgör. 
    Anonym (Mmm) skrev 2025-10-23 10:03:26 följande:
    OK, TS ska inte berätta men den som är diabetiker och extra känslig ska stanna hemma istället. Baserat på vad? Något TS inte berättat?

Nu är det ju TS som är extra känslig och de hade ingen diabetiker på kontoret. 

Tror det handlar mer om ekonomin, man vill inte vabba i onödan. Som tur är verkar TS ha möjlighet att jobba hemifrån och då behöver hon inte vabba mer än den timmen som hon skulle ha fysiskt möte på kontoret. Tror inte hon har tänkt på det. 
    Det handlar också om att jag behöver delta i vissa saker. Det är information som jag missar och som jag behöver i mitt arbete. Eftersom barnens pappa har (nästan) alla möjligheter i världen att jobba hemifrån med barn, kan jag ju få den informationen. Om det då inte vore för kollegornas gnäll. 
  • Anonym (Kollega)
    Anonym (Betty) skrev 2025-10-23 11:51:36 följande:
     Varför berättar HR för dina kollegor varför du är hemma? Det är privat och upp till dig att berätta. 
    Vi är en liten arbetsplats som alla sitter tillsammans. HR är en halv person i praktiken (och en av de högljudda om detta). 
  • Anonym (Kollega)
    Anonym (Betty) skrev 2025-10-23 12:01:49 följande:

Anonym (du) skrev 2025-10-23 12:00:59 följande:
    Men TS skulle ju inte vabba, och var inte sjuk själv? Pappan vabbar ju. TS tänker jobba?
    Hon har ju vabbar en dag men tänkte inte vabba nästa dag
    Jag jobbar hemma idag, jag vabbar inte.
  • Anonym (Kollega)
    Anonym (du) skrev 2025-10-23 12:05:06 följande:
    Men hur vet HR om barnet fortfarande är sjuk eller inte?
    För att HR och jag sitter mittemot varandra och stämmer av dagligen kring en mängd frågor. Liten arbetsplats. 
  • Anonym (Kollega)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-10-23 12:23:15 följande:

Går emot strömmen och tycker att det vore schysst av dig att ta vabben så att din familj inte sprider magsjukan vidare inför höstlovet. Men det är upp till dig att bestämma.

Det rör egentligen inte lovet och den här gången. Så här är det alltid. Och frågan är om det verkligen är rimligt att emetofobiska kollegor ska få styra hur andra lägger upp sin vab? Det är självfallet ingen som tycker det är skoj att vara magsjuk, men det är sånt som händer om man vistas med andra människor. 
  • Anonym (Kollega)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-10-23 13:07:53 följande:
    Jag tycker att det är schysst att välja vab när det går, men fråmst inför lov. Så ofta har man väl ändå inte magsjuka.
    Så hur tänker du att två personer ska göra? Ska båda avstå arbete för att det är magsjuka hemma?
  • Anonym (Kollega)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-10-23 13:11:58 följande:
    Tyckte att jag skrev rätt tydligt att man bör välja vab när det går. Två vuxna kan ju inte vabba för ett barn med magsjuka men den ene föräldern kanske kan jobba hemma (som i ditt fall). Om folk tog större ansvar så skulle vi slippa sprida skiten så mycket.
    Hur ofta blir du magsjuk egentligen? Och tror du att det är av friska vuxna som går till sitt arbete, som barn i skola och förskola blir sjuka?
  • Anonym (Kollega)
    Anonym (Mmm) skrev 2025-10-23 13:53:53 följande:
    Varför ringde du då HR?
    Återigen, vi har en rutin för hur vi informerar när vi oväntat arbetar hemifrån, vabbar, eller är sjuka. I den mejlslingan ingår bland annat HR. 
  • Anonym (Kollega)
    Jesper f skrev 2025-10-24 12:13:41 följande:
    Struntar jag fullständigt i hur deras ekonomi ser ut, beteendet är ett uppenbart arbetsmiljö problem som jag omgående skulle anmäla till huvudskyddsombud sant HR-Chef om en förälder med magsjukt barn kommer till jobbet och är potentiell smittbärare av sjukdom som kan göra vem som helst väldigt dålig - ÄN värre om det är någon ur riskgrupp - tex diabetiker - på arbetet som helt i onödan drabbas och kan hamna på sjukhus med karrens avdrag SAMT avgift för sjukhus inläggning ( men den människans ekonomi är det givetvis ingen som tänker på.... ) för att någons lilla monster slickat på nått olämpligt.

Vore jag huvudskyddsombud skulle jag sätta skyddsstopp för övriga kollegor på den avdelningen tills den smittbärande föräldern avlägsnas skyndsamt från arbetsplatsen, då magsjuka BÅDE är luft och kontakt smittande. Sen hur arbetsgivaren löser det med sanering av arbetsplatsen liksom den anställde behöver inte övriga kollegor bry sig om, men de ska inte behöva vara på en arbetsplats med en potentiell smittbärare. Säger sig självt!. Som vanligt, småbarnsföräldrar ser bara sig själva och sin värld.... Finns ingen annan som behöver tänkas på eller tas hänsyn till. 
    Så du menar att föräldrar med magsjuka barn ska begå bidragsbrott? Hur ska man annars lösa så att båda är hemma? Syskon ska också bryta mot skolplikten? Riskera underkända betyg för att småsyskon blir magsjuka till nationella prov?

Gäller det bara magsjuka? Får jag influensa läggs jag in på sjukhus. Ska hela familjer stanna hemma när någon har influensa hemma?
Svar på tråden Inte välkommen på jobbet med magsjuka hemma