Inlägg från: Anonym (Molnet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Molnet)

Kvinna som är "död i kroppen"?

Min fru säger ofta att "hon är död i kroppen". Alltså...det är inget fel fysiskt. Hon är rörlig och vältränad utan hon menar mera att känslan för beröring och njutning är som bortblåst. Är det någon annan kvinna här som känner igen sig i den beksrivningen?

Om du känner igen dig...hur vill du att din man hanterar den situationen? Vill du att han helt backar undan och låter dig vara ifred eller vill du att han håller ut och försiktigt närmar sig, respektfullt, och ger dig tid att sakta "vakna till"?

Jag har naturligtvis frågat min fru men får inga vettiga svar. 

Man skall ju stötta varandra i stort och smått. Så även när det gäller sådant här. Och jag vill alltid vara ett stöd i livet för henne. Känslan att det alltid är jag som skall sträcka ut armarna finns där som ett unket moln längst bak i huvudet. Jag försöker skjuta bort det men ibland lyckas jag inte. 

Hur tänker ni andra som känner igen er?

• Svar på tråden Kvinna som är "död i kroppen"?
  • Anonym (Molnet)
    Fjäril kär skrev 2025-10-23 10:08:11 följande:

Är det så att hon kommit in i klimakteriet?   Då kan den känslan dyka upp alltmer vartefter hormonerna sjunker.  Hon ksn behöva gå till gyn och få hjälp med behandling.  

Jo, hon är i klimakteriet så det är ju naturligtvis en bra tanke du kommer med där. Nu har hon ju iof nämnt den här avsaknaden av "känsla i kroppen" även innan hon kom in i klimakteriet. Fast då var det kanske mer sporadiskt. Nu är det mer eller mindre ett konstant läge. Men gyn kanske kan vara bra att ta kontakt med. 

Samtidigt så känner jag mig lite dum som lyfter frågan. Visst, det handlar ju om hennes välmående. Men jag vet ju själv också (och hon med) att det finns ett uns av förhoppning öch önskan om att få igång någon form av samliv. Och det känns lite förnedrande måste jag dessvärre medge. 
  • Anonym (Molnet)
    KimLinnefeldt skrev 2025-10-23 13:04:27 följande:
    Nej, det kan aldrig vara förnedrande att berätta vad man längtar efter. Och bägge parter ska naturligtvis göra sitt bästa för att båda ska må bra. Sexlivet är inte bara till för dig, det är till för båda. Om den ena är frustrerad och ledsen så är relationen inte bra.

Om din fru är klok så tar hon tacksamt emot ditt förslag (om du för fram det på ett ödmjukt sätt). 
    Du skriver klokt och har så rätt. Ändå kan jag inte slå ifrån mig min känsla av att det känns så förnedrande och "sterotypt" att det är jag som mannen som vill driva på sexlivet. 
  • Anonym (Molnet)
    Fjäril kär skrev 2025-10-30 10:51:57 följande:
    Ska du be henne söka hjälp så ska du givetvis INTE prata om sex... överhuvudtaget...
    Du ska bry dig om hur hon MÅR . 
    Kommer kroppen igång med olika varianter av läkemedel tex så löser sig sexlivet automatiskt när hon får tillbaka känseln i sin kropp och sina känslor blir mer naturliga. 
    Fokusera på HÄLSAN. 
    Absolut. Du har helt rätt
Svar på tråden Kvinna som är "död i kroppen"?