• Anonym (Trött)

Trakasserad av anonyma orosanmälningar?

Hur kan man anmäla anonyma orosanmälningar som inte stämmer? Vi är redan utredda och har både skola, Förskola och BVC bakom ryggen, samtliga instanser visar ingen oro för våra barn, men varje gång denna människa gör en anmälan, så måste vi likförbannat dit och hävda våran oskyldigthet, igen. 

Vi har nu kunnat lista ut att personen som gör anmälningarna kan tänkas ha något emot ena föräldern (mig), då jag är den som är "värst" varje gång anmälan kommer in, så även denna gång. 

Allt som står skrivet har självklart motbevisat och barnen har fått sina röster hörda, men faktum kvarstår att både dom stackars barnen och vi vuxna måste fortsätta springa på möten och höra lögner. 

• Svar på tråden Trakasserad av anonyma orosanmälningar?
  • Anonym (Roger)

Är ni utredda finns ingen anledning att starta en ny undersökning.

• Anonym (utred)
    Anonym (Trött) skrev 2025-10-23 15:42:24 följande:
    Trakasserad av anonyma orosanmälningar?

Hur kan man anmäla anonyma orosanmälningar som inte stämmer? Vi är redan utredda och har både skola, Förskola och BVC bakom ryggen, samtliga instanser visar ingen oro för våra barn, men varje gång denna människa gör en anmälan, så måste vi likförbannat dit och hävda våran oskyldigthet, igen. 

Vi har nu kunnat lista ut att personen som gör anmälningarna kan tänkas ha något emot ena föräldern (mig), då jag är den som är "värst" varje gång anmälan kommer in, så även denna gång. 

Allt som står skrivet har självklart motbevisat och barnen har fått sina röster hörda, men faktum kvarstår att både dom stackars barnen och vi vuxna måste fortsätta springa på möten och höra lögner. 

Om ni redan har en pågående kontakt med socialtjänsten och varit under utredning så bör de väl kunna lägga ner anmälan efter en snabb avstämning med er? Varför kallar de på möten om ni redan är utredda och befunnits att ingen oro finns?
  • Anonym (Trött)

Eftersom att dom måste ta ställning till varje enskild anmälan så betyder det inte att dom inte utreder när dom precis har gjort det. Jag talade med mottagningsgruppen idag. Det spelar ingen roll om det står samma uppgifter som tidigare, dom har såklart ett ansvar att bestämma om huruvida utredning ska göras. 
    Nu är vi bara kallade på möte för förhandsbedömning, men barnen blir ju indragna, igen, pga detta. 
    Det här kan ju fortsätta i all evighet, eftersom det är anonymt, och det gör fan ont i hjärtat att veta att man inte kommer kunna slappna av. 

• Anonym (Roger)
    Anonym (Trött) skrev 2025-10-23 16:29:19 följande:

Eftersom att dom måste ta ställning till varje enskild anmälan så betyder det inte att dom inte utreder när dom precis har gjort det. Jag talade med mottagningsgruppen idag. Det spelar ingen roll om det står samma uppgifter som tidigare, dom har såklart ett ansvar att bestämma om huruvida utredning ska göras. 
    Nu är vi bara kallade på möte för förhandsbedömning, men barnen blir ju indragna, igen, pga detta. 
    Det här kan ju fortsätta i all evighet, eftersom det är anonymt, och det gör fan ont i hjärtat att veta att man inte kommer kunna slappna av. 

Du får fråga vad det är de oroar sig för när ni gång på gång gått igenom undersökning och inget hittats.
    Nä, de måste inte utreda varje gång.
  • Anonym (TSoc)
    Anonym (Trött) skrev 2025-10-23 16:29:19 följande:

Nej, de måste inte utreda varje gång. Det är faktiskt anmärkningsvärt att de gör det.
  • Grässtrå77

Låter jättemärkligt att soc drar in era barn i detta varje gång. Kontakta chefen för mottagningsruppen och fråga varför de ständigt drar in barnen.

• Anonym (M)
    Anonym (Roger) skrev 2025-10-23 15:48:28 följande:

Är ni utredda finns ingen anledning att starta en ny undersökning.

Socialtjänsten måste alltid utreda när en orosanmälan kommer in, oavsett om man är utredd sedan tidigare  
  • Anonym (M)
    Grässtrå77 skrev 2025-10-23 22:40:55 följande:

Låter jättemärkligt att soc drar in era barn i detta varje gång. Kontakta chefen för mottagningsruppen och fråga varför de ständigt drar in barnen.

Självklart blir barnen indragna då det handlar om barnen. 
  • Anonym (Trött)
    Anonym (utred) skrev 2025-10-23 16:26:17 följande:
    Om ni redan har en pågående kontakt med socialtjänsten och varit under utredning så bör de väl kunna lägga ner anmälan efter en snabb avstämning med er? Varför kallar de på möten om ni redan är utredda och befunnits att ingen oro finns?
    Jag var nog lite otydlig. Var så irriterad förut. 

Vi har ingen pågående kontakt mer än att vi idag fick veta om denna orosanmälan. Dom utredde förra gången och kom fram till att ingen oro fanns och att anmälan var påhittad. Nu när det är samma innehåll i anmälan hade väl jag en stilla önskan om att bara kunna få tala med handläggaren om detta, för att gå igenom det hela igen, men istället bokas det möte där barnen blir inblandade, igen. Jag fick bara en maktlöshetskänsla. Hur många gånger till ska vi behöva gå igenom detta?
  • Anonym (Trött)
    Grässtrå77 skrev 2025-10-23 22:40:55 följande:

Det var precis det jag kände också. Dom har redan haft barnsamtal, lärarsamtal, samtal med pedagoger, BVC och alla möjliga viktiga personer i barnens liv. Alla säger samma sak, det finns ingen oro. Barnen säger att dom mår bra. Jag trodde i min enfald att det i kombination med att jag ändå säger att det är en falsk anmälan från en trolig person som gjort detta förut, vilket dom håller med om verkar sannolikt. Detta var bara för några månader sedan. 
    Sen inkommer samma anonyma, samma uppgifter, samma ytliga förklaringar och hittepå,  och direkt bokas enskilda samtal med barn och vuxna. Barnen hade t.om fått egna brev. 

Eftersom ingen oro för Barnen finns så tar mina känslor över lite. Kände mig bara förbisedd och som att det alla andra sagt för barnens fördel helt plötsligt inte är av vikt. Bara det som stod i det anonyma anmälan. 
Svar på tråden Trakasserad av anonyma orosanmälningar?