Inlägg från: Molly84an |Visa alla inlägg
  • Molly84an

Separation och bostadsrätt..

Hej! Lämnade min sambo sedan 15 år tillbaka för några månader sedan. Jag bor nu som inneboende hos en familjemedlem pga arbetslöshet och han bor kvar I lägenheten. Är en bostadsrätt som vi äger 50-50. Lägenheten ligger ute till försäljning på en just nu ganska trög bostadsmarknad. Då jag arbetade låg min årsinkomst på strax över 260 000. Hans ligger runt 500 000. Vi har alltid delat hushållets utgifter lika.
    Nu till min fråga, vad är jag skyldig enligt lag att betala när det kommer till lägenheten?
    Han säger att vi ska fortsätta dela lika, dvs hyra, lån, el och hemförsäkringen.
    Jag är mer okej med halva hyran och min del av lånet men hade ju föredragit att endast betala halva lånekostnaden då jag är sjukskriven/arbetslös och det känns mer logiskt överlag. 
    Vad säger lagen?

• Svar på tråden Separation och bostadsrätt..
  • Molly84an

Tack för alla snabba svar, har mycket ångest och oro över allt det här.
    Det kan mycket väl vara så att jag egentligen sökte svar på vad som är schysst att göra i situationen..🥴
    Har ingen aning om vad "alla andra" gör.
    Hur länge kan man ha lägenheten ute till försäljning när den ena parten vägrar att sänka priset? (Lånet på lägenheten är en bit under halva värdet/utgångspriset  på 1,3 miljoner)
    Är det smartare att låta den ligga ute ett visst antal månader och att han sen istället köper ut mig?
    Marknaden kan ju vara betydligt bättre om tex ett år?
    Vad är chansen att få lånelöfte när ens inkomst ligger på 500 000 per år och lägenheten kostar ca 12-13 000 totalt i månaden?

• Molly84an

Ja värderingen och utgångspriset ligger på samma. Tyvärr är det inte helt lätt att försöka förklara och argumentera med en person som tror att städning ingår i det solidariskt ansvaret av lägenheten EFTER en separation.. Jag lämnade för ca 6 mån sedan och vidare solidariskt när det kom till hushållets sysslor va det inte när vi bodde ihop om man säger så..
    Är också rädd för att det kommer bli en utdragen process det här..

Svar på tråden Separation och bostadsrätt..