Inlägg från: Anonym (Sanna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sanna)

Separation och bostadsrätt..

Molly84an skrev 2025-10-25 15:52:05 följande:

Tack för alla snabba svar, har mycket ångest och oro över allt det här.
    Det kan mycket väl vara så att jag egentligen sökte svar på vad som är schysst att göra i situationen..🥴
    Har ingen aning om vad "alla andra" gör.
    Hur länge kan man ha lägenheten ute till försäljning när den ena parten vägrar att sänka priset? (Lånet på lägenheten är en bit under halva värdet/utgångspriset  på 1,3 miljoner)
    Är det smartare att låta den ligga ute ett visst antal månader och att han sen istället köper ut mig?
    Marknaden kan ju vara betydligt bättre om tex ett år?
    Vad är chansen att få lånelöfte när ens inkomst ligger på 500 000 per år och lägenheten kostar ca 12-13 000 totalt i månaden?

Marknaden kan ju också vara sämre om ett år, det vet man inte. Du kan ansöka under samägandelagen om tvångsförsäljning hos tingsrätten, om det är smart vet jag inte. Om din sambo vill ta över så behöver han fixa lån (hans problem) och ni behöver fixa värdering. Ring två olika mäklare och gör värdering så du får koll på värdet. Stämmer värderingarna med det ni lagt ut den för? Du får försöka sätta press på din sambo annars kan du nog bli fast i situationen för lång tid framöver.
Svar på tråden Separation och bostadsrätt..