• Anonym (Kär och rädd)

Flytta för kärleken?

Hej, 

Hjälp mig sortera. Jag har träffat en man i ett par månader nu som är väldigt fin med mig. Han ger mig de finaste av komplimanger, han lyssnar på mig, låter mig somna tätt intill fastän han brukar vilja somna själv (han menar på att jag är den första han tyckt om att ha som ett plåster på sig, jag är väldigt närhetssökande och det är inte många som orkat med det haha), han är mycket generös, han gör tid för mig i hans väldigt hektiska schema, han är tveklöst den bästa sexpart jag haft. Osv osv. Listan kan göras lång. Men denna kille bor alltså i en liten by, flera timmar bort med flyg. Naturen där gör mig knäsvag och så han. Men jag som sett mig själv i Stockholm blir nervös. 

Jag är en hopplös romantiker och jag känner att vi har något speciellt. Jag känner mig väldigt trygg med honom. Men jag känner också att jag skulle bli väldigt beroende för honom om jag flyttade för honom. Vi är inte där ännu, men vågar man (jag) någonsin ta det steget? Vad är modigt och kärlek och vad är bara galenskap? Han skulle ju bli hela mitt liv och jag är den som lätt slukas upp av en kille. Han är liksom för bra för att släppa, men den här känslan av att bli så beroende av honom gnager i mig. Mitt välmående i denna by skulle ju helt också hållet vila på vår relation. Jag har en barnlängtan och ett barn skulle ju verkligen göra att jag blir fast där. Nej nu får jag kalla fötter igen. Hjälp?! 

• Svar på tråden Flytta för kärleken?
  • Tecum

Varför skulle du inte kunna skaffa ett jobb och nya vänner inom pendlingsavstånd från där han bor? Då blir du mindre beroende. Naturligtvis bör ni avvakta ett tag och lära känna varann bättre, men om det fortfarande känns bra är det värt ett försök.

• Anonym (Kär och rädd)

Självklart skulle jag det. Och självklart skulle jag ha kvar mina vänner och familj, men inte till vardags. Det är liksom 20 timmar i bil från min nuvarande hemstad. Jag skulle göra allt jag kan för att skapa ett eget liv. För lika mycket som jag är den som blir uppslukad av en kille så är jag den som alltid skapar flera cirklar av människor i mitt liv. När jag pluggade ex så flyttade jag 8 timmar bort och var snabb med att skaffa extrajobb och kompisar via det och inte bara umgås med klasskompisar. Men känns som att det är svårare vid 30 typ, plus att detta verkligen är en håla. Tänk om jag inte hittar några vänner där? :( 

• Anonym (Ninni)

Min kärlek bodde 50 mil bort och efter en kort tid flyttade han till mig. Det är 10 år sedan nu. Ibland måste man chansa men lär känna honom ordentligt först.

• Fjäril kär

Under tiden ni lär känna varandra så passa på att lära känna folk i byn också , hans kompisar tex och bilda dig en uppfattning om dom som bor där och hur msn lever där.  Då vet du ju nånstans vad du kan förvänta dig och ser om det är värt en flytt.  
    Och vem säger stt han vill bo kvar där?  Han kanske är den som vill flytta?  Kanske du tillfälligt bara måste bo där och sen vill ni flytta vidare..   

• Anonym (Kär och rädd)
    Anonym (Ninni) skrev 2025-10-24 20:12:02 följande:

Min kärlek bodde 50 mil bort och efter en kort tid flyttade han till mig. Det är 10 år sedan nu. Ibland måste man chansa men lär känna honom ordentligt först.

Åh vad fint!! Det är väl sådana solskenshistorier jag vill höra. Kärlek är ju verkligen det finaste som finns och egentligen värt allt. Jag är bara rädd för att fallet kommer bli så högt om detta inte blir bra, men sjävklart måste man våga för att vinna. 
  • Anonym (Kär och rädd)
    Fjäril kär skrev 2025-10-24 20:26:16 följande:

Under tiden ni lär känna varandra så passa på att lära känna folk i byn också , hans kompisar tex och bilda dig en uppfattning om dom som bor där och hur msn lever där.  Då vet du ju nånstans vad du kan förvänta dig och ser om det är värt en flytt.  
    Och vem säger stt han vill bo kvar där?  Han kanske är den som vill flytta?  Kanske du tillfälligt bara måste bo där och sen vill ni flytta vidare..   

Ja det har jag ju gjort lite och bara fått en bra känsla. Men det är ju HANS vänner och vänners tjejer. Jag vet inte men känner mig lite intryckt i ett hörn av att inte ha människor i mitt liv där som inte skulle vara kopplade till honom. Men ja det hade jag kanske kunna ordna via jobb och fritidsintressen. Han har en son där som är i förskoleålder så det är inte ett alternativ att inte bo där de närmsta typ 15-åren iaf. 
  • Anonym (Tänk)

FL är full av historier om förälskelser, flytt, samboskap, barn på tre månader som två år senare inte är kul. Ensam, ingen egen ekonomi, ojämnlikt i hemmet. 

Vänta ett år! Är ni fortfarande kär flytta

• Anonym (Kär och rädd)
    Anonym (Tänk) skrev 2025-10-24 21:39:17 följande:

FL är full av historier om förälskelser, flytt, samboskap, barn på tre månader som två år senare inte är kul. Ensam, ingen egen ekonomi, ojämnlikt i hemmet. 

Vänta ett år! Är ni fortfarande kär flytta

Ja men så är det ju! Och jag kommer absolut inte ta mitt pick och pack och flytta inom närmsta tiden. Jag har fast anställning här och en bostadsrätt osv. Kommer inte sälja lägenheten på länge. OM jag får mod till att flytta dit så är det först på prov och jag kommer varken sälja eller hyra ut min lägenhet. Det är iaf en trygghet att det inte finns någon press på den biten. Och med jobb tänker jag att jag kanske kan ta tjänstledigt för vidareutbildning under tiden jag isf testbor där. Detta skulle utföras med all försiktighet jag kan, jag är mer rädd att jag är feg och inte vågar trots en sådan plan. 
  • Nordinni

Jag och min man hade 85 mil mellan oss i 2 år. Han flyttade ner ett par år till mig, sen flyttade vi båda upp till hans hemstad som ligger i Norrland. 19 år tillsammans och 4 barn senare, still going strong. 
    Man ska inte känna att man blir beroende. Kanske i början men man har ett eget ansvar också att skapa sig ett eget liv. 
    Är det rätt så kommer det bli bra. 

• Anonym (1)

Har man inga problem kan man ju oroa sig för fantasier. Det är också en hobby.

Svar på tråden Flytta för kärleken?