• Anonym (Nödvändigfeminism)

Varför är många män så negativt inställda till feminism?

Man ser det här och på andra forum och social media. Män som föraktar feminism och feminister, menar att de iklär sig en offerroll m.m, men tycks inte förstå att anledningen till att feminism uppstod och att den finns och är viktigt fortfarande, är just att kvinnor historiskt har varit offer för män som bestämt över och hunsat kvinnor. För att kvinnors uppgifter förr ansågs vara att ta hand om barnen och hemmet, och att kvinnor helst inte skulle få förverkliga sina drömmar eller göra karriär i arbetslivet. Feminismens syfte har varit att BRYTA männens dominans och patriarkatet, så att kvinnor skulle få leva på lika villkor som männen, alltså jämställdhet och jämlikhet.

Än idag, 2025, ser man sorgligt och upprörande nog, hur många män ser feminismen som ett hot, och röster har börjat höjas bland vissa män att kvinnor bör straffas för att ensamma män inte får kvinnors kärlek eller sex, och att de bör fråntas en del rättigheter. På t.ex. Flashback finns en del män som nu tycker att man ska sluta bekräfta kvinnor på sociala medier, och lämna elaka och nedlåtande kommentarer istället för att gilla och komplimera dem. Det heter att kvinnor får en bekräftelse de inte förtjänar och att det är dags att sätta stopp för det.

Du man som delar dessa åsikter eller vissa av dem, förklara varför.

• Svar på tråden Varför är många män så negativt inställda till feminism?
  • Anonym (Mi)

Jag kallar mig feminist men jag misstänker att många inte skulle kalla mig det eftersom jag också är ganska konservativ. Jag skulle gärna välja en mer gammaldags kvinnoroll för det passar min personlighet. Jag är för jämlikhet och jämställdhet men jag är inte för att kvinnor ska bli som män. Däremot är jag helt för att mannen också ska kunna vara den som är hemma med barn och kvinnan är den som försörjer familjen om det passar de individerna. Men nog om mina åsikter.

Vad feminism är och inte är beror extremt mycket på vad man lägger in i begreppet. Men kan vi i alla fall försöka sluta definiera ett ord som vi INTE ansluter oss till och lyssna på vad de som kallar sig ordet menar med det istället? De vet säkert bäst vad de avser.

• Anonym (Sunie)
    Anonym (Theo) skrev 2025-10-28 05:44:41 följande:
    Så länge geminister rör sig med begrepp som feminism och mäns våld mot kvinnor talar det för sig själv. Det finns ett systematiskt förminskande av män och där man bygger upp fördomar om att män är förövare och kvinnor offer.

Vet inte om man ska skratta eller gråta att Jämställdhetsmyndigheten har beslutat att våld mot män i nära relationer numera är mäns våld mot kvinnor. Att en lösning för att minska våld mot män i nära relationer och att få fler män att söka hjälp är att mäns våld mot kvinnor ska upphöra. Det är ju så verklighetsfrånvänt att man tar sig för pannan. Att material på den extremt låga ivån letat sig in i myndigheters texter är en varningsflagga deluxe.

Så länge feminismen använder begrepp som förminskar män är man en idiot om man går på deras trams om att de skulle vara för jämställdhet. 
    Ja, det är ju ytterligare upprepningar av personliga tolkningar. Som sagt, det är helt okej, men innebär samtidigt rent strikt inte styrkt.
    Anonym (Löst) skrev 2025-10-28 06:36:58 följande:

Länkar eller inte länkar. Det är en form av retoriskt grepp att be om länkar som styrker den uppfattning man har.

Visst, man kan ha fördomar om olika saker och tolka fenomen i samhället beroende på person. Men min uppfattning är också att feminism är otroligt enkelriktad och att det bara handlar om kvinnorna.

Jämställdhet är för både kvinnor och män som ska leva tillsammans, den är därför att föredra. Feminism har behövts tidigare i samhället, men är nu utdaterad enligt mig. Många som hänger kvar i feminismen även idag trivs lite för bra i sin offerroll, gapa och skrika som ett barn.. och om någon har en annan åsikt är dom kvinnohatare. 

Nja, jag tror inte det är rätt väg till ett väl fungerande samhälle bestående av både män och kvinnor.

Ja,  kan nog benämnas retoriskt grepp.  Det jag efterfrågade var mer strikt bakgrund i form av länkar till de, som jag uppfattade, tämligen tvärsäkra och som fakta formulerade påståenden som gjorts.
    De  allmänt baserade länkar som gavs, kan ju tolkas på lite olika sätt. Skulle gissa att de som de facto kallar sig feminister inte håller med alls om de tolkningar som vissa gjort i tråden.
  • Anonym (Löst)
    Anonym (Sunie) skrev 2025-10-28 18:15:31 följande:
    Ja, det är ju ytterligare upprepningar av personliga tolkningar. Som sagt, det är helt okej, men innebär samtidigt rent strikt inte styrkt.

Länkar eller inte länkar. Det är en form av retoriskt grepp att be om länkar som styrker den uppfattning man har.

Visst, man kan ha fördomar om olika saker och tolka fenomen i samhället beroende på person. Men min uppfattning är också att feminism är otroligt enkelriktad och att det bara handlar om kvinnorna.

Jämställdhet är för både kvinnor och män som ska leva tillsammans, den är därför att föredra. Feminism har behövts tidigare i samhället, men är nu utdaterad enligt mig. Många som hänger kvar i feminismen även idag trivs lite för bra i sin offerroll, gapa och skrika som ett barn.. och om någon har en annan åsikt är dom kvinnohatare. 

Nja, jag tror inte det är rätt väg till ett väl fungerande samhälle bestående av både män och kvinnor.

Ja,  kan nog benämnas retoriskt grepp.  Det jag efterfrågade var mer strikt bakgrund i form av länkar till de, som jag uppfattade, tämligen tvärsäkra och som fakta formulerade påståenden som gjorts.
    De  allmänt baserade länkar som gavs, kan ju tolkas på lite olika sätt. Skulle gissa att de som de facto kallar sig feminister inte håller med alls om de tolkningar som vissa gjort i tråden.
    Fast, enligt min personliga uppfattning, håller ju inte feminister med någon som tänker utanför deras egen agenda. Dom är snävare än dom flesta åsiktsmässigt.
  • Anonym (H)
    Anonym (Sunie) skrev 2025-10-28 18:15:31 följande:

Det du gör är värre än ett retoriskt grepp. Det är manipulation. Du antyder antyder att flera i tråden har fel och avkräver diverse skribenter länkar. I själva verket är det ju du som bör inkomma med länkar att det (Löst & andra) skriver INTE stämmer eftersom det är du som insinuerar  att våra påståenden är grundlösa.

Så feministisk manipulation innebär att man betraktar feminismen som Den Korrekta Religionen och att det är meningsmotståndarna som måste anstränga sig  för att motbevisa och inte ni själva.

• Anonym (Tanke)

Jag tror att många män som egentligen inte har några som helst problem med tanken på ett helt jämställt samhälle kan bli rätt trötta på feminismen så som den uttrycks av vissa.

De flesta män är inte högt uppsatta med hög lön/förmögenhet och makt. De flesta män är inte våldsverkare eller våldtäktsmän som gillar att förtrycka kvinnor. Många män har själva blivit utsatta av de få män som har stor makt eller brukar våld. När en sådan genomsnittsman får höra att hans åsikt om det ena eller andra inte räknas för att han är en del av patriarkatet som förtrycker kvinnor kan han nog bli rätt less. 

• Tow2Mater

Har är en Professor vid Uppsala Universitet som definierar feminism i SvD, kanske det kan passa (betalartikel dock om man vill läsa hela):

Utgångspunkten för feminismen är att det finns en strukturell ordning i samhället som leder till att kvinnor systematiskt missgynnas. Därför lyfts ofta områden fram där kvinnor de facto är missgynnade och statistik ges en ensidig tolkning för att bekräfta att så är fallet. Baksidan av detta är att frågan om jämställdhet riskerar att bli alltför smal och till och med missriktad. Som exempel på detta kan man konstatera att det ofta glöms bort att kvinnor i många avseenden lyckas bättre än män.

www.svd.se/a/1552ae44-dcc5-334c-8e99-8bcddb68a96e/feminism-ar-inte-lika-med-jamstalldhet

• Anonym (Löst)
    Tow2Mater skrev 2025-10-28 21:48:12 följande:

Har är en Professor vid Uppsala Universitet som definierar feminism i SvD, kanske det kan passa (betalartikel dock om man vill läsa hela):

Utgångspunkten för feminismen är att det finns en strukturell ordning i samhället som leder till att kvinnor systematiskt missgynnas. Därför lyfts ofta områden fram där kvinnor de facto är missgynnade och statistik ges en ensidig tolkning för att bekräfta att så är fallet. Baksidan av detta är att frågan om jämställdhet riskerar att bli alltför smal och till och med missriktad. Som exempel på detta kan man konstatera att det ofta glöms bort att kvinnor i många avseenden lyckas bättre än män.

www.svd.se/a/1552ae44-dcc5-334c-8e99-8bcddb68a96e/feminism-ar-inte-lika-med-jamstalldhet

Det visste vi sedan innan.. feminism kommer aldrig erkänna att kvinnor i vissa avseende har det bättre än män. Då synas nämligen den cementerade offerrollen, och den är enormt viktig för feminism.
  • Anonym (Sunie)
    Anonym (H) skrev 2025-10-28 20:30:01 följande:

Det du gör är värre än ett retoriskt grepp. Det är manipulation. Du antyder antyder att flera i tråden har fel och avkräver diverse skribenter länkar. I själva verket är det ju du som bör inkomma med länkar att det (Löst & andra) skriver INTE stämmer eftersom det är du som insinuerar  att våra påståenden är grundlösa.

Så feministisk manipulation innebär att man betraktar feminismen som Den Korrekta Religionen och att det är meningsmotståndarna som måste anstränga sig  för att motbevisa och inte ni själva.

Nja, det är snarare så att det är upp till den som kommer med ett påstående att styrka detta.
  • Anonym (Sunie)
    Tow2Mater skrev 2025-10-28 21:48:12 följande:

Japp, tack!
    Kallar denna professor sig feminist?
  • Tow2Mater
    Anonym (Sunie) skrev 2025-10-28 23:05:19 följande:
    Japp, tack!
    Kallar denna professor sig feminist?
    Det var att belysa målet med feminism är inte jämställdhet.

Jag tycker vi kallar honom feminist.
Svar på tråden Varför är många män så negativt inställda till feminism?