• Anonym (:()

Min sambo klarar inte av min relation till barnens pappa

Jag har två barn från en tidigare relation, de är i undre tonåren. Barnens pappa är ganska besvärlig emellanåt där han kräver saker hit och dit vilket såklart är jobbigt men oftast är han lugn och gör saker som vi bestämt. Jag har aldrig krävt något av honom utan gör som vi bestämt och ställer upp när han kommer med sina oförutsägbara önskemål/krav. 

Min sambo sedan några år tillbaka tycker att jag förlåter mitt ex alldeles för snabbt och tycker att jag borde bråka mer tillbaka. När jag hämtar barnen så tar jag ibland en fika tillsammans med barnen och deras pappa vilket gör sambon vansinnig eftersom det någon vecka innan varit bråk mellan mig och exet. Jag ser ingen poäng med att bråka bara för att utan för barnens skull vill jag hålla god ton så ofta det går. 

Min och sambons relation börjar på riktigt ta skada nu och jag vet inte vad jag ska göra. Har föreslagit parterapi men det tycker han är för par med problem men det är väl exakt det vi har? Hur ska jag nå fram till honom att han är nummer 1 även om det finns (motvilligt) en annan man i mitt liv?

• Svar på tråden Min sambo klarar inte av min relation till barnens pappa
    Anonym (Klara) skrev 2025-10-27 10:17:33 följande:

Det är inte alla som klarar av att leva i en bonusfamilj. Inte pga barnen, utan pga exet, som man som förälder måste ha en relation med/förhålla sig till. Jag tycker det är bra att ni kan fika tillsammans, att barnen ser att ni är sams samt att det inte bara är konflikter mellan er. 

Tala om för honom att det är ni två som har ett problem, eller rättare sagt han har ett problem (ditt ex) som påverkar er relation.

Precis. Barnen är så pass stora att de förstår att allt inte är problemfritt men tycker det är skönt att vi kan umgås tillsammans ändå. 
    Anonym (?) skrev 2025-10-27 10:21:20 följande:
    Jag skulle också bli less om du ofta viker ner dig för ditt ex oförutsägabara krav och önskemål.
    Barnens pappa är väldigt dominant och var även det när vi var tillsammans (delvis därför som vi skiljde oss) och vill ha saker på sitt sätt. Jag försöker stå mycket jag kan att stå på mig men oftast orkar jag inte. Och bråk uppstår ju eftersom jag försöker säga nej. Det verkar som att sambons största problem är att jag snart därefter pratar med barnens pappa i telefon eller tar en fika med dom. Han tycker att jag borde hålla kontakten väldigt kort men då känner jag att barnen inte får se det som är bra också. 

Försöker skriva ett inlägg som svarar på flera av era frågor/kommentarer. Och tack för era tankar. 

Min sambo är för det mesta väldigt följsam med vad jag vill göra och tycker. Ser inga varningsflaggor i hans beteenden överlag men här har han fastnat lite. Det finns en del historik också som kanske spelar in. 

När jag träffade min nv sambo så umgicks jag mycket med barnens pappa. Vi såg nästan varje helg och åt middag eller fikade. Det är inget jag tycker är jätteviktigt för mitt liv men gjorde det för att jag inte hade så mycket annat för mig och det höll exet lugn. Sambon ville såklart ha tid med mig också så på barnfria helgerna träffade jag inte längre barnens pappa som då blev sur och kallade min sambo för svartsjuk. Han blev lite krångligare efter det. Så min sambo och exet har knappt träffats men gillar helt enkelt inte varandra. 

Jag har förklarat för min sambo att han och barnen är nr 1 men att barnens pappa, mest för att hålla honom lugn och ge barnen en lugn tillvaro, så ses vi för att han tycker det är viktigt. Jag hade klarat mig helt utan att ses men gör det som sagt för barnens skull. Sambon tycker att jag lever dubbelliv eftersom han inte är välkommen dit och när jag är där en timme eller två känner han sig exkluderad. Samtidigt är det bara några timmar då och då, mestadels av tiden är jag ju med min sambo, med eller utan barn. 

Jag viker mig kanske för lätt för barnens pappa men behöver få lugn i livet också. Sambon är den snällaste jag vet för det mesta men detta har han svårt att släppa. Vill mest veta hur jag ska hjälpa honom förstå att han är min nr 1. 

Många som frågar vad det är för krav barnens pappa ställer som kan ställa till med bråk eller som jag bara går med på som irriterar sambon. Några av sakerna är:
    Han måste jobba och hör av sig några veckor innan (han jobbar då dygn). Då har det flera gånger krockat med att jag och sambon tänkt åka iväg. Oftast slutar det med att vi ställer in våra planer för att barnens pappa istället tänkt lämna barnen ensamma över natten vilket inte känns bra för mig.
    Han vill att vi ska köpa dyra saker till barnen som jag egentligen inte har råd med (tex nya dyra telefoner). Sen köper han dom och säger till barnen att han ska lämna tillbaka om jag inte betalar. Blir bortfall i min budget som jag inte räknat med. 
    Han vill att jag kommer och löser bråk mellan honom och barnen och det går jag med på (sambon hatar det).

Finns mer grejer men kan inte skriva upp alla. Och ja det gör mig arg och irriterad också och det vet sambon om. Men han har inte förståelse för att mina barn mår dåligt och hamnar i kläm om vi ska bråka om allt. Jag vet att barnens pappa beter sig illa men jag är mer mån om barnens mående. 

Jag och sambon har länge pratat om barn men han har sagt flera gånger att han börjar tappa lusten eftersom jag prioriterar fel. Jag kommer prioritera vårt barn lika mycket om vi får barn ihop. 

Svar på tråden Min sambo klarar inte av min relation till barnens pappa