• Anonym (?)

Min sambo klarar inte av min relation till barnens pappa

Anonym (:() skrev 2025-10-27 10:06:26 följande:
    Min sambo klarar inte av min relation till barnens pappa

Jag har två barn från en tidigare relation, de är i undre tonåren. Barnens pappa är ganska besvärlig emellanåt där han kräver saker hit och dit vilket såklart är jobbigt men oftast är han lugn och gör saker som vi bestämt. Jag har aldrig krävt något av honom utan gör som vi bestämt och ställer upp när han kommer med sina oförutsägbara önskemål/krav. 

Min sambo sedan några år tillbaka tycker att jag förlåter mitt ex alldeles för snabbt och tycker att jag borde bråka mer tillbaka. När jag hämtar barnen så tar jag ibland en fika tillsammans med barnen och deras pappa vilket gör sambon vansinnig eftersom det någon vecka innan varit bråk mellan mig och exet. Jag ser ingen poäng med att bråka bara för att utan för barnens skull vill jag hålla god ton så ofta det går. 

Min och sambons relation börjar på riktigt ta skada nu och jag vet inte vad jag ska göra. Har föreslagit parterapi men det tycker han är för par med problem men det är väl exakt det vi har? Hur ska jag nå fram till honom att han är nummer 1 även om det finns (motvilligt) en annan man i mitt liv?

Jag skulle också bli less om du ofta viker ner dig för ditt ex oförutsägabara krav och önskemål.
  • Anonym (?)
    Anonym (:() skrev 2025-10-27 10:28:56 följande:
    Barnens pappa är väldigt dominant och var även det när vi var tillsammans (delvis därför som vi skiljde oss) och vill ha saker på sitt sätt. Jag försöker stå mycket jag kan att stå på mig men oftast orkar jag inte. Och bråk uppstår ju eftersom jag försöker säga nej. Det verkar som att sambons största problem är att jag snart därefter pratar med barnens pappa i telefon eller tar en fika med dom. Han tycker att jag borde hålla kontakten väldigt kort men då känner jag att barnen inte får se det som är bra också. 
    När du viker ner dig påverkar det säkert din nuvarande sambos och ditt liv negativt. Dvs du prioriterar ditt ex framför din nuvarande. När du sen umgås med ditt ex på ett vänskapligt sätt är det nog rätt provocerande för din sambo.

Du får bestämma prion i ditt liv, din nuvarande relation eller din föregående
  • Anonym (?)

Hur skulle det påverka barnen om du slutade vika ner dig för ditt ex och slutade umgås med honom?

• Anonym (?)
    Anonym (på) skrev 2025-10-27 12:49:03 följande:
    Jag ser ingen skillnad i att ens sambo ska vara den som avgör vilka relationer man får ha och hur man får träffas. 
    Väldigt få partners är överförtjusta i regebundna träffar och fika med ex.
  • Anonym (?)

Vad ska man gå med på för att hålla fred om exet kommer med oförutsägbara önskemål/krav?

Pengar
    Avstå underhåll
    Ta barnen utanför överrenskommet schema med kort varsel
    Låta exet har barnet 
    utanför överrenskommet schema
    Skjutsning, läkarbesök odyl på exets dagar
    Avsugning
    Kost och andra regler för barnen

• Anonym (?)
    Anonym (på) skrev 2025-10-27 13:39:07 följande:
    Jag tycker att det i slutändan är TS som måste få avgöra hur hon hanterar sina barns pappa och relationen med honom. Hon kan inte låta sambon bestämma att hon ska göra si eller så om det sen drabbar barnen negativt. TS måste ha den större bilden eftersom det gäller hennes barn och deras uppväxt. 
    Är det småsaker må de väl vara hänt, TS har inte redovisat. Men det finns exempel i andra trådar där den andra föräldrern men mycket kort varsel ställt krav på byte av tid, skjutsning, pengar. hobby mm. Saker som negativt påverkar den nya familjens planer.

En klasiker är när en förälder ställer krav att barnet ska hålla på med en hobby som kommer innebära mycket skjutsning och höga kostnader

Eller medvetet trassel med bytestider för att förstöra helg och semesterplanern.

• Anonym (?)
    TriC skrev 2025-10-27 22:19:59 följande:

Det tror jag inte! 

Men det är skillnad mellan att ha kontakt kring sådant som har med det gemensamma föräldraskapet att göra, och kontakt som antyder att man mentalt ännu inte har lämnat förhållandet. 

Det kan bli extra avigt om man först söker tröst och stöd hos sambon för att exet varit dum med oförutsägbara önskemål/krav för att sen några dagar senare fika med exet i harmoni
  • Anonym (?)
    Anonym (Onyx) skrev 2025-10-28 08:02:58 följande:
    Vet vi att det är så här?
    Nej, TS har inte varit tydlig med vilka oförutsägbara önskemål/kraven är, hur exet är besvärlig, hur de påverkar hennes och sambon liv, vad som måste förlåtas, hur hon tar ut sin frustration.

Utifrån det går det bara att föra ett resonemang enligt linjen, om det är såhär XXXX, så är sambons reaktion YYYY och TS bör göra ZZZZZ

Förhoppningsvis kan TS klargöra i ett nytt inlägg snart
  • Anonym (?)
    Anonym (:() skrev 2025-10-28 11:28:56 följande:

Många som frågar vad det är för krav barnens pappa ställer som kan ställa till med bråk eller som jag bara går med på som irriterar sambon. Några av sakerna är:
    Han måste jobba och hör av sig några veckor innan (han jobbar då dygn). Då har det flera gånger krockat med att jag och sambon tänkt åka iväg. Oftast slutar det med att vi ställer in våra planer för att barnens pappa istället tänkt lämna barnen ensamma över natten vilket inte känns bra för mig.
    Han vill att vi ska köpa dyra saker till barnen som jag egentligen inte har råd med (tex nya dyra telefoner). Sen köper han dom och säger till barnen att han ska lämna tillbaka om jag inte betalar. Blir bortfall i min budget som jag inte räknat med. 
    Han vill att jag kommer och löser bråk mellan honom och barnen och det går jag med på (sambon hatar det).

Finns mer grejer men kan inte skriva upp alla. Och ja det gör mig arg och irriterad också och det vet sambon om. Men han har inte förståelse för att mina barn mår dåligt och hamnar i kläm om vi ska bråka om allt. Jag vet att barnens pappa beter sig illa men jag är mer mån om barnens mående. 

Jag och sambon har länge pratat om barn men han har sagt flera gånger att han börjar tappa lusten eftersom jag prioriterar fel. Jag kommer prioritera vårt barn lika mycket om vi får barn ihop. 

Jag förstår din sambo. Du viker ner dig mot ditt ex som påverkar era planer och er ekonomi. Skulle inte förvåna mig om dit ex göra detta medvetet, han vet vad ni har för helgplaner, han känner till din ekonomi och sen sabbar han era planer medveten för han vet att du viker ner dig.

Du får välja, vara dörrmatta åt ditt ex eller vara en familj med din sambo.

Har du möjlighet att driva en vårdnadstvist för att du ska få huvudsakliga tiden med barnen och på så sätt ta bort hans makt?
Svar på tråden Min sambo klarar inte av min relation till barnens pappa