• Anonym (Onyx)

Min sambo klarar inte av min relation till barnens pappa

Anonym (Klara) skrev 2025-10-27 10:17:33 följande:

Det är inte alla som klarar av att leva i en bonusfamilj. Inte pga barnen, utan pga exet, som man som förälder måste ha en relation med/förhålla sig till. Jag tycker det är bra att ni kan fika tillsammans, att barnen ser att ni är sams samt att det inte bara är konflikter mellan er. 

Tala om för honom att det är ni två som har ett problem, eller rättare sagt han har ett problem (ditt ex) som påverkar er relation.

Klokt!

Och till TS, det är väl just för sådana här situationer som familjerådgivning är lämpligt? Vill sambon vara med och hitta en väg framåt så bör han delta kan man tycka. 
  • Anonym (Onyx)

Har somliga svårt att läsa innantill eller läser man bara mellan raderna?
    Så här står det

"När jag hämtar barnen så tar jag ibland en fika tillsammans med barnen och deras pappa"...

Nyckelorden är 
    ibland
    "tillsammans med barnen och deras pappa"

Det är alltså inte varje gång och barnen är (oftast får man anta) med.

Jag tycker att han kör med dig till vissa delar TS vilket jag personligen inte skulle uppskatta och det gör uppenbarligen inte du heller eftersom du lämnade. Men en del kan man både acceptera och stå ut med för the greater good. En okej relation med någon som är ens barns förälder. Vilket du verkar göra.

Det verkar heller inte vara något som ökar i omfattning eller där någon part önskar att det vore något annat. Jag tycker ni verkar hålla det på en rimlig nivå.

• Anonym (Onyx)
    Anonym (på) skrev 2025-10-27 13:01:03 följande:
    Det är fika med barnens andra förälder, i syfte att främja relation och samarbete, för barnens skull.
    Även inkluderat barnen om man läser trådstarten. 
    Helt enig om syftet.
    Men om TS nya sambo inte har barn så finns kanske inte den förståelsen. 
  • Anonym (Onyx)
    Anonym (?) skrev 2025-10-28 07:47:45 följande:
    Det kan bli extra avigt om man först söker tröst och stöd hos sambon för att exet varit dum med oförutsägbara önskemål/krav för att sen några dagar senare fika med exet i harmoni
    Vet vi att det är så här?
  • Anonym (Onyx)
    Anonym (på) skrev 2025-10-28 08:50:59 följande:
    Lever man med någon som har barn sen innan så får man acceptera att barnens andra förälder alltid kommer att finnas med i bilden. 
    Ja!
    Och att man i ganska stor omfattning har fått igång och haft ett samarbete en tid innan ny partner kommer in i bilden.
    Nu gissar jag helt för det framgår inte och TS har inte skrivit mer i tråden men separerar man så tar det en tid innan man har landat och sen gör de flesta sitt bästa för att "hantera" sin relation med barnen i fokus. Det här lär ju TS ha pysslat med ett slag och de har hittat ett sätt som funkar. Ge och ta.
    Där får nog sambon acceptera sakernas natur litegrann.
  • Anonym (Onyx)
    Anonym (.) skrev 2025-10-28 09:32:07 följande:
    Absolut, men det finns ju olika nivåer. Vi som par ska ju inte behöva planera vårt liv utifrån exets vilja och nycker. Och exet har inget att säga till om hur vi har valt att göra i vårt hem så länge det inte skadar barnen på något vis.
    Har det framgått av TS att det är så? Eller du utgår från din situation nu?
    TS skriver inget om att planera sitt liv utifrån sitt ex nycker.
    Eller att hennes ex har synpunkter på hur hon och sambon lever i sitt eget hem.
  • Anonym (Onyx)
    Anonym (.) skrev 2025-10-28 10:23:33 följande:
    Jag svarade på en generell kommentar att om man väljer en partner med barn får man acceptera exet i sitt liv. Det håller jag med om, men som jag skrev finns olika nivåer. I exemplet utgick jag från min situation för att beskriva den ena extrema änden.

Om du scrollar upp och läser mina tidigare kommentarer ser du att jag frågat TS om omfattningen av exets påverkan men inte fått något svar. Därav ett svar utifrån mina egne erfarenheter för att pålysa att det inte alltid funkar att exet får "hållas" och att det inte alltid är rätt väg att gå om man vill leva med någon ny.
    Förstår!
  • Anonym (Onyx)

Det var ju intressant med denna ytterligare information.
    Det är ganska grova grejer, inkluderat ekonomiskt tvång att köpa saker och sen kräva pengar av dig (och uttrycka till barnen att han kommer lämna tillbaka dem och att det vore mammas fel).

Handlar det om att han ska jobba dygn om x antal veckor och ni har planer så har HAN ansvar för att lösa omsorgen om barnen och gott om tid på sig!

Svar på tråden Min sambo klarar inte av min relation till barnens pappa