• Anonym (på)

Min sambo klarar inte av min relation till barnens pappa

Anonym (:() skrev 2025-10-27 10:06:26 följande:

Jag har två barn från en tidigare relation, de är i undre tonåren. Barnens pappa är ganska besvärlig emellanåt där han kräver saker hit och dit vilket såklart är jobbigt men oftast är han lugn och gör saker som vi bestämt. Jag har aldrig krävt något av honom utan gör som vi bestämt och ställer upp när han kommer med sina oförutsägbara önskemål/krav. 

Min sambo sedan några år tillbaka tycker att jag förlåter mitt ex alldeles för snabbt och tycker att jag borde bråka mer tillbaka. När jag hämtar barnen så tar jag ibland en fika tillsammans med barnen och deras pappa vilket gör sambon vansinnig eftersom det någon vecka innan varit bråk mellan mig och exet. Jag ser ingen poäng med att bråka bara för att utan för barnens skull vill jag hålla god ton så ofta det går. 

Min och sambons relation börjar på riktigt ta skada nu och jag vet inte vad jag ska göra. Har föreslagit parterapi men det tycker han är för par med problem men det är väl exakt det vi har? Hur ska jag nå fram till honom att han är nummer 1 även om det finns (motvilligt) en annan man i mitt liv?

För mig skulle det inte vara okej att min nya man dikterade hur min relation med mina barns pappa fick vara.

Han ska inte bestämma vad du får eller inte får ställa upp på som dina barns pappa kräver, om du vill göra det för barnens skull så är det upp till dig. Inte heller får han kräva att du ska bråka med pappan utifrån vad han själv anser är värt att bråka om. 

Jag tycker det är varningsflaggor i hur din nuvarande försöker kontrollera dig i förhållande till dina barns pappa. 
  • Anonym (på)
    Anonym (:() skrev 2025-10-27 10:59:06 följande:

Försöker skriva ett inlägg som svarar på flera av era frågor/kommentarer. Och tack för era tankar. 

Min sambo är för det mesta väldigt följsam med vad jag vill göra och tycker. Ser inga varningsflaggor i hans beteenden överlag men här har han fastnat lite. Det finns en del historik också som kanske spelar in. 

När jag träffade min nv sambo så umgicks jag mycket med barnens pappa. Vi såg nästan varje helg och åt middag eller fikade. Det är inget jag tycker är jätteviktigt för mitt liv men gjorde det för att jag inte hade så mycket annat för mig och det höll exet lugn. Sambon ville såklart ha tid med mig också så på barnfria helgerna träffade jag inte längre barnens pappa som då blev sur och kallade min sambo för svartsjuk. Han blev lite krångligare efter det. Så min sambo och exet har knappt träffats men gillar helt enkelt inte varandra. 

Jag har förklarat för min sambo att han och barnen är nr 1 men att barnens pappa, mest för att hålla honom lugn och ge barnen en lugn tillvaro, så ses vi för att han tycker det är viktigt. Jag hade klarat mig helt utan att ses men gör det som sagt för barnens skull. Sambon tycker att jag lever dubbelliv eftersom han inte är välkommen dit och när jag är där en timme eller två känner han sig exkluderad. Samtidigt är det bara några timmar då och då, mestadels av tiden är jag ju med min sambo, med eller utan barn. 

Jag viker mig kanske för lätt för barnens pappa men behöver få lugn i livet också. Sambon är den snällaste jag vet för det mesta men detta har han svårt att släppa. Vill mest veta hur jag ska hjälpa honom förstå att han är min nr 1. 

Är väl inget konstigt att träffa någon då och då där ens sambo inte är med. Bara för att det är barnens pappa betyder inte att du inte får träffa honom, eller att sambon måste vara välkommen att delta överallt.  

Om det enda som gör honom nöjd är att du slutat träffa barnens pappa så är det en rödflagg, iaf för mig. Han är vuxen, bör förstå att man kan ha olika relationer med olika personer, och en del relationer måste man ha, andra för att man vill. 
  • Anonym (på)
    Tow2Mater skrev 2025-10-27 11:55:04 följande:

Man kan prata och vara trevlig i sitt bemotande utan att fika. Tycker din man har rätt, skippa fikat. Ni kan samarbeta om barnen, men fika flera ggr i månaden är bara for mycket. 

Är det allmänt att ens sambo ska bestämma vem man får fika med eller ses några ggr i månaden?
  • Anonym (på)
    Tow2Mater skrev 2025-10-27 12:15:59 följande:
    Du ser ingen skillnad mellan ett ex som emellan de trevliga fikorna har en massa oförutsägbara önskemål/krav och genom det ställer till oreda i ens relation och familj, och en kompis? Beter sig dina kompisar som denna ex kanske du har en skev syn på hur kompisar borde vara?
    Jag ser ingen skillnad i att ens sambo ska vara den som avgör vilka relationer man får ha och hur man får träffas. 
  • Anonym (på)
    Anonym (?) skrev 2025-10-27 12:56:15 följande:
    Väldigt få partners är överförtjusta i regebundna träffar och fika med ex.
    Det är fika med barnens andra förälder, i syfte att främja relation och samarbete, för barnens skull.
  • Anonym (på)
    Anonym (Onyx) skrev 2025-10-27 13:00:40 följande:

Har somliga svårt att läsa innantill eller läser man bara mellan raderna?
    Så här står det

"När jag hämtar barnen så tar jag ibland en fika tillsammans med barnen och deras pappa"...

Nyckelorden är 
    ibland
    "tillsammans med barnen och deras pappa"

Det är alltså inte varje gång och barnen är (oftast får man anta) med.

Jag tycker att han kör med dig till vissa delar TS vilket jag personligen inte skulle uppskatta och det gör uppenbarligen inte du heller eftersom du lämnade. Men en del kan man både acceptera och stå ut med för the greater good. En okej relation med någon som är ens barns förälder. Vilket du verkar göra.

Det verkar heller inte vara något som ökar i omfattning eller där någon part önskar att det vore något annat. Jag tycker ni verkar hålla det på en rimlig nivå.

Precis, man stannar och tar en kopp kaffe och pratar ihop sig om barnen en stund. Inga konstigheter eller nåt sambon behöver lägga sig i. 
  • Anonym (på)
    Tow2Mater skrev 2025-10-27 13:23:35 följande:
    Jag skulle gissa att om exet inte konstant skulle komma med oförutsägbara önskemål/krav, och TS hela tiden lägger sig platt och ställer upp på dem, skulle situationen se annorlunda ut och fikorna skulle knappast vara ett problem.

Att hon använder orden 'bråka tillbaka' visar att hon inte verkar forstå när det är lägligt att stå upp for sig och sin nuvarande familj och inte bara acceptera allt som kommer från exets håll, där nuvarande sambon inte verkar ha något alls att säga till om ifall deras redan bestämda planer blir påverkade och måste ändras i sista minut.
    Jag tycker att det i slutändan är TS som måste få avgöra hur hon hanterar sina barns pappa och relationen med honom. Hon kan inte låta sambon bestämma att hon ska göra si eller så om det sen drabbar barnen negativt. TS måste ha den större bilden eftersom det gäller hennes barn och deras uppväxt. 
  • Anonym (på)
    Tow2Mater skrev 2025-10-27 13:13:44 följande:
    I en perfekt värld borde man ju själv inse vilka relationer det finns och hur de alla ska hanteras så det blir bra for alla inblandade, men ibland verkar den insikten inte finnas, och måste då på något sätt ges.
    Detta du skriver håller jag inte alls med om. TS är en vuxen person med ett eget liv, och dessutom förälder med ansvar för sina barn. Sambon har inte företräde i att bestämma hur hon får agera mot barnen pappa och vilken relation de har för att tillgodose barnens behov. 
  • Anonym (på)
    Anonym (:() skrev 2025-10-27 10:06:26 följande:

Jag har två barn från en tidigare relation, de är i undre tonåren. Barnens pappa är ganska besvärlig emellanåt där han kräver saker hit och dit vilket såklart är jobbigt men oftast är han lugn och gör saker som vi bestämt. Jag har aldrig krävt något av honom utan gör som vi bestämt och ställer upp när han kommer med sina oförutsägbara önskemål/krav. 

Min sambo sedan några år tillbaka tycker att jag förlåter mitt ex alldeles för snabbt och tycker att jag borde bråka mer tillbaka. När jag hämtar barnen så tar jag ibland en fika tillsammans med barnen och deras pappa vilket gör sambon vansinnig eftersom det någon vecka innan varit bråk mellan mig och exet. Jag ser ingen poäng med att bråka bara för att utan för barnens skull vill jag hålla god ton så ofta det går. 

Min och sambons relation börjar på riktigt ta skada nu och jag vet inte vad jag ska göra. Har föreslagit parterapi men det tycker han är för par med problem men det är väl exakt det vi har? Hur ska jag nå fram till honom att han är nummer 1 även om det finns (motvilligt) en annan man i mitt liv?

Verkar främst vara att sambon har problem med att TS stryker barnens pappa medhårs och inte eskalerar konflikter såsom sambon tycker att hon borde. Han har synpunkter på att hon förlåter pappan, att hon fikar med honom trots att de tidigare bråkat. Verkar inte vara ens något som påverkar sambon, bara hans känsla som ska styra.

Sambon vill heller inte delta i en diskussion om hur detta kan lösas mellan honom och TS. 
    Anonym (?) skrev 2025-10-27 13:45:13 följande:
    Är det småsaker må de väl vara hänt, TS har inte redovisat. Men det finns exempel i andra trådar där den andra föräldrern men mycket kort varsel ställt krav på byte av tid, skjutsning, pengar. hobby mm. Saker som negativt påverkar den nya familjens planer.

En klasiker är när en förälder ställer krav att barnet ska hålla på med en hobby som kommer innebära mycket skjutsning och höga kostnader

Eller medvetet trassel med bytestider för att förstöra helg och semesterplanern.

• Anonym (på)
    Anonym (jury) skrev 2025-10-27 14:45:16 följande:
    Tycker du verkligen att din sambo skall behöva gå i parterapi för att du lever ett dubbeltliv där du uteslutande fokuserar på 'hålla ditt ex lugnt' som du säkert också gjorde när ni fortfarande var par? 

Sorry TS, men det är din attityd som är problemet och din sambon skall inte behöva gå i terapi för att lära sig att acceptera att du inte kan prioritera om var din lojalitet borde ligga när det nu gått flera år sedan separationen från exet.
    Nu drar du det väl en aning för långt? TS lever inte något dubbelliv, inte heller fokuserar hon uteslutande på att hålla barnens pappa lugn.

Hon bara hanterar konflikterna med pappan på ett annat sätt än sambon önskar. 
  • Anonym (på)
    Anonym (jury) skrev 2025-10-27 15:45:30 följande:
    Sambon tycker ju att TS lever ett slags dubbeltliv och det är väl inte helt orimligt med tanke på att hon lever kvar under dom premisser som tidigare gällde med exet att denne skulle hållas lugn till varje pris 'för barnens skull'. Går jorden eller barnen under om det skulle bli en längrevarande konflikt med exet? Kanske dags för TS att någon gång här i livet sätta hårt mot hårt mot exet när denne kommer med sina impulsiva krav..

Det är väl heller inte orimligt att förmoda att TS och exet återupptar sitt högfrekventa umgänge med middagar och annat, när sambon har tröttnat och är ute av bilden. Skulle nog som sambon anta att dom på ett eller annat plan inte är färdiga med varandra.
    Vad sambon tycker är ju inte en sanning. Sambon och TS tycker olika, sambon bestämmer inte hur det är.

Och det handlar om att TS inte vill eskalera konflikter till den grad som sambon tycker att hon ska. Det går ju inte ut över sambon att TS stoppar konflikter istället för att eskalera dem. Om TS själv vill sätta hårt mot hårt är det ju hennes val, men ingen annan kan ju bestämma att hon ska det. I synnerhet inte om hon ska göra det för att skydda sambons bräckliga självkänsla. 

Sambons känslor och osäkerheter får han ju lära sig att hantera. Och vad som eventuellt skulle hända om TS och sambon går isär är inte heller något som sambon kan eller får styra över. Är hon fri så är hon fri. 
  • Anonym (på)
    Anonym (jury) skrev 2025-10-27 18:39:57 följande:
    Sambons åsikt är ju i längden den enda som spelar en roll i sammanhanget. Tycker han det är ett slags dubbelliv som TS håller på med, och att det finns en osynlig tredje part som styr och ställer i deras förhållande, så kommer han förr eller senare att tröttna på det oavsett vad 'sanningen' är.

Och att vägra ställa upp på exets alla nya impulsiva krav för att denne blir ilsken annars är inte att 'eskalera' en konflikt, det är att lära denne att denne inte är universums mittpunkt som alltid måste få sin vilja omkring sina krav, som tydligen inte ens blir formulerade som önskemål, för att det skall vara lugn och ro omkring barnen. 

Men om TS vill köra sitt nuvarande förhållande i botten så skall hon bara fortsätta stilen med att lägga sig platt för alla exets nya krav och försoningsfika efter alla bråk.
    Nä, sambons åsikt är inte den enda som räknas. Även TS är en person i relationen och har utrymme att vara sin egen och ha egna relationer. Om det av någon anledning inte passar en av dem eller båda, och de inte kan lösa det så tar relationen stryk. Så är det i alla relationer.

Men det innebär inte att sambon ska diktera alla villkor för hur TS får och ska agera. Om TS vill hålla pappan till sina barn lugn så kan hon göra det. Och hon kan stanna på fika ibland för att bibehålla gott samarbete kring barnen. 
  • Anonym (på)
    Anonym (?) skrev 2025-10-28 07:47:45 följande:
    Det kan bli extra avigt om man först söker tröst och stöd hos sambon för att exet varit dum med oförutsägbara önskemål/krav för att sen några dagar senare fika med exet i harmoni
    De flesta vuxna klarar av att vara så flexibla och inse att relationer inte är svartvita. 
  • Anonym (på)
    Anonym (.) skrev 2025-10-28 07:24:38 följande:
    Jag tror att det mycket sällan handlar om svartsjuka utan mer om att man vill vara två i sitt förhållande, inte tre som det kan bli med ett ex som styr för mycket.
    Lever man med någon som har barn sen innan så får man acceptera att barnens andra förälder alltid kommer att finnas med i bilden. 
  • Anonym (på)
    Anonym (.) skrev 2025-10-28 09:32:07 följande:
    Absolut, men det finns ju olika nivåer. Vi som par ska ju inte behöva planera vårt liv utifrån exets vilja och nycker. Och exet har inget att säga till om hur vi har valt att göra i vårt hem så länge det inte skadar barnen på något vis.
    Och det finns inget i TS som säger att det är så att de får ändra planer utifrån pappans nycker och liknande.

Utan det TS skriver är att sambon är irriterad över att TS inte eskalerar konflikter med barnens pappa såsom sambon tycker är lämpligt. Inget säger heller att pappan har eller har haft synpunkter på hur barnen har det hos TS?
  • Anonym (på)
    Anonym (.) skrev 2025-10-28 10:25:48 följande:
    Nej, jag svarade på din generella kommentar att om man väljer att leva med någon med barn så går man acceptera att det finns ett ex. Jag svarade dig helt enkelt att det gäller till en viss nivå.

Nivån hos TS och hennes ex (och hennes sambos upplevelse) har vi inte fått något riktigt svar på här. Självklart ska man inte eskalera konflikter i onödan, men beroende på vad konflikterna handlar om kan det faktisk vara nödvändigt att stå på sig.
    Självklart gäller det till viss nivå. men den nivån är ju inte samma för alla, och inte heller huggen i sten i alla perioder. Det är heller inte bara en i relationen som ska bestämma den, utan det får vara en kommunikation kring det.

Exakt, vi vet inget om nivån för TS. Bara att sambon är missnöjd. Huruvida han har skäl att vara det eller om TS är onödigt eftergiven är ju en fråga för dem att lösa. 

Och eftersom barnen är TS och pappan är TS ex så kan hon sätta nivån av konflikt/eftergivenhet utifrån hur hon tycker att det blir bäst för barnen. 
  • Anonym (på)
    Anonym (.) skrev 2025-10-28 10:42:26 följande:
    Ja, om hon inte vill ha någon sambo kvar så absolut. Annars kanske man kan prata om det och försöka få alla att känna sig bekväma?
    Hon har ju försökt prata om det, tom föreslagit parterapi. Men sambon vill inte diskutera det, bara att TS ska ändra sig och göra som han vill. Ingen bra grund för en relation tycker jag.

Försöka få alla att känna sig bekväma kanske inte går, då får man välja det som är mest angeläget och det kan i nuläget vara att säkra samarbetet med pappan för att barnen ska ha det så bra som möjligt under sin uppväxt. 
  • Anonym (på)
    Tow2Mater skrev 2025-10-28 11:31:52 följande:
    Det beror ju på hur man tolkar 'ställer upp när han kommer med sina oförutsägbara önskemål/krav'. Du tror TS alltid ställer upp på pappans oförutsägbara önskemål men det inverkar aldrig på hennes och sambons planer. De sitter bara och gör ingenting hela tiden utan planer alls. Varför ska det då behöva 'bråkas' eller 'förlåtas' alls?
    Om det påverkar barnen negativt att sätta hårt mot hårt så blir det ett rimligt val att som förälder gå med på det som gynnar barnen. Vad som bråkas om i en relation är inte alltid rimligt eller vettigt för någon annan.  
  • Anonym (på)
    Anonym (.) skrev 2025-10-28 11:55:58 följande:
    Tänker att man måste prata med pappan också... Det är inte bara sambon som ska anpassa sig hela tiden. Beroende på vad det gäller såklart.
    Om det gick att prata med pappan på ett vettigt sätt utan att riskera barnens situation så skulle det nog vara mindre problem. Men för barnens skull väljer TS att hellre lägga sig än att eskalera konflikter som går ut över barnen. 
Svar på tråden Min sambo klarar inte av min relation till barnens pappa