• Tow2Mater

Min sambo klarar inte av min relation till barnens pappa

Man kan prata och vara trevlig i sitt bemotande utan att fika. Tycker din man har rätt, skippa fikat. Ni kan samarbeta om barnen, men fika flera ggr i månaden är bara for mycket. 

• Tow2Mater
    Anonym (på) skrev 2025-10-27 12:02:22 följande:
    Är det allmänt att ens sambo ska bestämma vem man får fika med eller ses några ggr i månaden?
    Du ser ingen skillnad mellan ett ex som emellan de trevliga fikorna har en massa oförutsägbara önskemål/krav och genom det ställer till oreda i ens relation och familj, och en kompis? Beter sig dina kompisar som denna ex kanske du har en skev syn på hur kompisar borde vara?
  • Tow2Mater
    Anonym (på) skrev 2025-10-27 12:49:03 följande:
    Jag ser ingen skillnad i att ens sambo ska vara den som avgör vilka relationer man får ha och hur man får träffas. 
    I en perfekt värld borde man ju själv inse vilka relationer det finns och hur de alla ska hanteras så det blir bra for alla inblandade, men ibland verkar den insikten inte finnas, och måste då på något sätt ges.
  • Tow2Mater
    Anonym (Onyx) skrev 2025-10-27 13:03:27 följande:
    Även inkluderat barnen om man läser trådstarten. 
    Helt enig om syftet.
    Men om TS nya sambo inte har barn så finns kanske inte den förståelsen. 
    Jag skulle gissa att om exet inte konstant skulle komma med oförutsägbara önskemål/krav, och TS hela tiden lägger sig platt och ställer upp på dem, skulle situationen se annorlunda ut och fikorna skulle knappast vara ett problem.

Att hon använder orden 'bråka tillbaka' visar att hon inte verkar forstå när det är lägligt att stå upp for sig och sin nuvarande familj och inte bara acceptera allt som kommer från exets håll, där nuvarande sambon inte verkar ha något alls att säga till om ifall deras redan bestämda planer blir påverkade och måste ändras i sista minut.
  • Tow2Mater
    Anonym (på) skrev 2025-10-28 10:08:32 följande:
    Och det finns inget i TS som säger att det är så att de får ändra planer utifrån pappans nycker och liknande.

Utan det TS skriver är att sambon är irriterad över att TS inte eskalerar konflikter med barnens pappa såsom sambon tycker är lämpligt. Inget säger heller att pappan har eller har haft synpunkter på hur barnen har det hos TS?
    Det beror ju på hur man tolkar 'ställer upp när han kommer med sina oförutsägbara önskemål/krav'. Du tror TS alltid ställer upp på pappans oförutsägbara önskemål men det inverkar aldrig på hennes och sambons planer. De sitter bara och gör ingenting hela tiden utan planer alls. Varför ska det då behöva 'bråkas' eller 'förlåtas' alls?
Svar på tråden Min sambo klarar inte av min relation till barnens pappa