• Anonym (jury)

Min sambo klarar inte av min relation till barnens pappa

Din sambo och exet verkar vara varandras motsatser omkring hur mycket dom tillåts dominera dig. Om du godmodigt accepterar att ditt ex kör runt med dig, mens sambon förväntas vara undfallande och snäll. Sånt kan lätt bli känsligt om du inte är mer konsekvent på den punkten.

Du borde också sluta med fikandet med exet, speciellt om det är så att han ofta kört över dig med sin buffliga stil veckan innan. Finns ingen anledning att ni alls skall hålla på med annat än helt sporadiskt fikande tillsammans, speciellt som det tydligen skulle ha varit ännu mer umgänge om det inte var för sambon. Där får du nog också skärpa dig.

• Anonym (jury)
    Anonym (:() skrev 2025-10-27 10:06:26 följande:

Min och sambons relation börjar på riktigt ta skada nu och jag vet inte vad jag ska göra. Har föreslagit parterapi men det tycker han är för par med problem men det är väl exakt det vi har? 

Tycker du verkligen att din sambo skall behöva gå i parterapi för att du lever ett dubbeltliv där du uteslutande fokuserar på 'hålla ditt ex lugnt' som du säkert också gjorde när ni fortfarande var par? 

Sorry TS, men det är din attityd som är problemet och din sambon skall inte behöva gå i terapi för att lära sig att acceptera att du inte kan prioritera om var din lojalitet borde ligga när det nu gått flera år sedan separationen från exet.
  • Anonym (jury)
    Anonym (på) skrev 2025-10-27 15:07:40 följande:
    Nu drar du det väl en aning för långt? TS lever inte något dubbelliv, inte heller fokuserar hon uteslutande på att hålla barnens pappa lugn.

Hon bara hanterar konflikterna med pappan på ett annat sätt än sambon önskar. 
    Sambon tycker ju att TS lever ett slags dubbeltliv och det är väl inte helt orimligt med tanke på att hon lever kvar under dom premisser som tidigare gällde med exet att denne skulle hållas lugn till varje pris 'för barnens skull'. Går jorden eller barnen under om det skulle bli en längrevarande konflikt med exet? Kanske dags för TS att någon gång här i livet sätta hårt mot hårt mot exet när denne kommer med sina impulsiva krav..

Det är väl heller inte orimligt att förmoda att TS och exet återupptar sitt högfrekventa umgänge med middagar och annat, när sambon har tröttnat och är ute av bilden. Skulle nog som sambon anta att dom på ett eller annat plan inte är färdiga med varandra.
  • Anonym (jury)
    Anonym (på) skrev 2025-10-27 15:52:43 följande:
    Vad sambon tycker är ju inte en sanning. Sambon och TS tycker olika, sambon bestämmer inte hur det är.

Och det handlar om att TS inte vill eskalera konflikter till den grad som sambon tycker att hon ska. 
    Sambons åsikt är ju i längden den enda som spelar en roll i sammanhanget. Tycker han det är ett slags dubbelliv som TS håller på med, och att det finns en osynlig tredje part som styr och ställer i deras förhållande, så kommer han förr eller senare att tröttna på det oavsett vad 'sanningen' är.

Och att vägra ställa upp på exets alla nya impulsiva krav för att denne blir ilsken annars är inte att 'eskalera' en konflikt, det är att lära denne att denne inte är universums mittpunkt som alltid måste få sin vilja omkring sina krav, som tydligen inte ens blir formulerade som önskemål, för att det skall vara lugn och ro omkring barnen. 

Men om TS vill köra sitt nuvarande förhållande i botten så skall hon bara fortsätta stilen med att lägga sig platt för alla exets nya krav och försoningsfika efter alla bråk.
  • Anonym (jury)
    Anonym (:() skrev 2025-10-28 11:28:56 följande:

Många som frågar vad det är för krav barnens pappa ställer som kan ställa till med bråk eller som jag bara går med på som irriterar sambon. Några av sakerna är:
    Han måste jobba och hör av sig några veckor innan (han jobbar då dygn). Då har det flera gånger krockat med att jag och sambon tänkt åka iväg. Oftast slutar det med att vi ställer in våra planer för att barnens pappa istället tänkt lämna barnen ensamma över natten vilket inte känns bra för mig.
    Han vill att vi ska köpa dyra saker till barnen som jag egentligen inte har råd med (tex nya dyra telefoner). Sen köper han dom och säger till barnen att han ska lämna tillbaka om jag inte betalar. Blir bortfall i min budget som jag inte räknat med. 
    Han vill att jag kommer och löser bråk mellan honom och barnen och det går jag med på (sambon hatar det).

Finns mer grejer men kan inte skriva upp alla. Och ja det gör mig arg och irriterad också och det vet sambon om. Men han har inte förståelse för att mina barn mår dåligt och hamnar i kläm om vi ska bråka om allt. Jag vet att barnens pappa beter sig illa men jag är mer mån om barnens mående. 

Jag och sambon har länge pratat om barn men han har sagt flera gånger att han börjar tappa lusten eftersom jag prioriterar fel. Jag kommer prioritera vårt barn lika mycket om vi får barn ihop. 

OK, för att sammanfatta, du låter din dominerande ex köra över dig fullständigt bortom all rim och reson, men kör så över din stackars snälle sambo lika fullständigt själv.

Kanske inte dom bästa förutsättningarna för att planera skaffa barn med denne sambo, som må ha en ängels tålamod men även detta tar väl slut någon gång..
Svar på tråden Min sambo klarar inte av min relation till barnens pappa